Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Bagaimana Agaknya Harga Petrol Di Malaysia Tanpa Subsidi?

Jika inflasi berterusan, adakah rakyat Malaysia mampu menguruskan harga petrol?

Setiap minggu harga Petroleum (RON 95, RON 97 dan Diesel) di Malaysia nampaknya macam yo-yo. Kadang-kadang, naik dan kadang-kadang turun.

Hanya minggu ini, harga RON 97 turun sebanyak 4 sen kepada RM4.80 seliter tetapi adakah ia masih kekal pada harga ini minggu depan?

Persoalan di fikiran setiap rakyat Malaysia pada ketika ini ialah “berapa lama lagi Kerajaan boleh terus memberi subsidi kepada Diesel dan RON 95?” Dengan kos RON 97 lebih dua kali ganda daripada jumlah 2 bahan api yang lain, ia sudah tentu rata-rata membimbangkan bagi pemilik kereta Malaysia.

Walaupun boleh dikatakan bahawa ini adalah masalah yang ramai rakyat Malaysia lebih suka mengelak, kita juga harus ingat bahawa ia boleh menjadi lebih teruk.

Sudah tentu, kami merujuk kepada harga bahan api di negara jiran kita, Singapura, di mana harga bahan api TIDAK disubsidi.

Jadi nampaknya berkemungkinan besar jika keadaan berterusan seperti sedia ada dan inflasi tidak dapat dibendung, maka lambat laun, RON 95 dan diesel juga tidak akan lagi disubsidi seperti RON 97, jadi bagaimana rupanya nanti?

Untuk menjawab soalan ini, kami, sekali lagi, melihat kepada Singapura.

Carta di atas menunjukkan harga seliter setiap gred petroleum dari setiap syarikat. Semua harga tidak disubsidi dan telah dikemas kini mengikut tarikh yang ditunjukkan, jadi kami tahu harga semuanya telah ditetapkan baru-baru ini.

Kita dapat lihat bahawa harga untuk 92-octane (bersamaan paling hampir dengan RON95 kami) berharga antara SG$3.26 dan SG$3.30, ditukar kepada Mata Wang Malaysia, iaitu kira-kira RM10.30 seliter, sedangkan di Malaysia, ia hanya berharga sekitar RM2. .05 seliter pada masa penulisan ini.

Jadi ya, walaupun ia kelihatan membimbangkan, seperti yang dinyatakan sebelum ini, ia masih boleh menjadi lebih teruk. Jadi, walaupun RON 95 tidak lagi disubsidi, berdasarkan berapa kos RON 97, kita boleh mengandaikan bahawa RON 95 sepatutnya berhraga sekitar RM4 hingga RM6 sekiranya subsidi yang telah kita sudah biasa dengan tiba-tiba tidak hilang.

Pump-Shell-68 4.0

Inilah sebab mengapa terdapat begitu ramai rakyat Singapura merentas sempadan untuk mengepam RON 95 atau RON 97 Malaysia, memandangkan kedua-duanya masih jauh lebih murah daripada mengisi minyak di Singapura.

Oleh itu, apabila anda berasa ingin merungut tentang kenaikan harga bahan api di Malaysia ini, ingatlah, memandangkan Malaysia adalah negara yang kaya dengan petroleum, harga bahan api tidak akan setinggi (dengan harapan) beberapa negara jiran kita, Singapura dan Thailand.

Previous post

Volkswagen Amarok Generasi Ke-2 Debut Diatas Rangka Ford Ranger

Next post

Volkswagen Akhirnya Mendedahkan Phaeton Yang Tidak Dijual

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *