Kemalangan / Rosak / Recall

2,700 Toyota bZ4X EV Dipanggil Balik Kerana Bolt Roda Yang Boleh Tercabut

Kereta elektrik pertama Toyota ditarik balik kerana masalah bolt rodanya longgar.

Toyota adalah salah satu jenama automotif utama terakhir yang memasuki ruang kenderaan elektrik bateri dan kini mereka telah terjebak kedalam satu lagi lubang perjalanan mereka. Kenderaan elektrik bateri pertama mereka, bZ4X kini dipanggil balik hanya beberapa bulan selepas ia dilancarkan.

Toyota bZ4X ialah SUV semua elektrik yang direka kejuruteraan bersama dengan Subaru. Butiran penuh tentang model itu telah dikongsi akhir tahun 2021 sebelum kereta itu dilanggan di Jepun pada April tahun ini. Kini, dengan eksport kenderaan itu ke seluruh Eropah, Amerika Utara dan Asia, Toyota telah mengalami masalah besar. Syarikat itu telah mengesan bahawa 2,700 model bZ4X yang dihasilkan antara Mac 2022 dan Jun 2022 mungkin terjejas dengan bolt roda yang boleh tercabut.

Agak ganjil untuk memikirkan bahawa Toyota yang memberikan begitu banyak penekanan pada ciri keselamatan lanjutan kereta itu hanya untuk begitu ramai pelanggan yang terdedah kepada isu pemasangan asas. Syarikat itu mengatakan bahawa punca masih dalam siasatan dan bahawa “tiada sesiapa yang harus memandu kenderaan ini” sehingga isu itu diselesaikan.

Di Malaysia, Toyota bZ4X belum lagi tersedia. Memandangkan strategi rasmi Toyota Malaysia untuk mengguna pakai hibrid dan bukannya BEV, tidak mungkin bZ4X akan ditawarkan untuk dijual di sini. Selain itu, hakikat bahawa bZ4X di Jepun adalah pilihan langganan sahaja, ia juga tidak mungkin bahawa pasaran kelabu boleh mendapatkan mana-mana unit.

Hakikatnya, daripada 2,700 kenderaan Toyota bZ4X yang sedang ditarik balik, 2,200 adalah untuk pasaran Eropah dan mungkin terdapat beberapa yang menuju ke UK. Di UK, bZ4X tersedia untuk pembelian dari £43,780. Ini adalah yang mungkin dibawa masuk oleh pengimport selari, yang mungkin tidak mengambil perhatian tentang notis penarikan balik pada kereta yang mereka jual semula di sini.

Jadi, jika anda mengenali sesiapa yang bercadang untuk membeli Toyota bZ4X melalui pengedar pasaran kelabu, nasihatkan dia untuk membawanya bilik ke bilik pameran Toyota untuk diperiksan nut rodanya. Kami tidak pasti sama ada dengan hanya membawanya ke kedai tayar sudah mencukupi untuk menyelesaikan masalah ini, kerana ia mungkin kecacatan reka bentuk yang melampaui nut roda yang tidak diketatkan secukupnya. Ia juga tidak jelas sama ada Subaru Solterra terjejas oleh penarikan balik ini.

Previous post

Volvo Cars Akan Membuka Kilang Khusus Kenderaan Elektrik di Slovakia

Next post

Mercedes-Benz Malaysia Umumkan Harga Kemas Kini Pasca SST

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *