Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Wuling Jia Chen Dilancarkan Di China Pada Harga RM45k-RM65k

People Mover yang murah dan berpatutan yang mungkin disukai ramai rakyat Malaysia

Pasaran MPV China telah memperoleh peserta baharu dalam bentuk Wuling Jia Chen. Model tujuh tempat duduk, yang diilhamkan di bawah usaha sama SAIC-GM-Wuling, boleh didapati dalam lima varian dan berharga antara RMB 68,800 dan RMB 99,800 (RM45,190 – RM65,550).

Dari segi dimensi, Jia Chen berukuran 4,785 mm panjang, 1,820 mm lebar dan 1,760 mm tinggi, dan mempunyai jarak roda 2,760 mm, menjadikannya lebih kecil sedikit daripada Honda Odyssey dan Nissan Serena S-Hybrid.

Dari segi reka bentuk, hujung hadapan Jia Chen meniru Karnival Kia dalam erti kata lampu hadapan segi empat tepat bercantum dengan lancar ke dalam gril yang agak besar, yang mempunyai selat berbentuk V yang dihiasi dengan krom. Dari sisi, tiang yang dihitamkan memberikan ilusi bumbung terapung, manakala bahagian belakang didominasi oleh lampu ekor lebar penuh.

Anehnya, bahagian dalam kelihatan lebih mewah berbanding bahagian luar, dengan upholsteri kulit coklat mewah meliputi semua tujuh tempat duduk, panel pintu, konsol tengah dan bahagian bawah papan pemuka.

Dari segi teknologi, Jia Chen didatangkan dengan paparan tengah 10.25 inci dan sistem pengendalian Ling OS yang menyokong pemantauan status kenderaan, penyaman udara suis remote dan perkongsian kunci Bluetooth. Kebaikan lain termasuk arahan suara, kemasukan tanpa kunci, brek letak kereta elektronik dan sembilan pembesar suara stereo.

Tempat duduk disusun dalam format 2+2+3, dengan bangku belakang boleh diturunkan atau dilipat ke hadapan untuk volum kargo maksimum 1,177 liter.

Di bawah bonet terdapat enjin pengecas turbo 1.5 liter sumber GM yang menghasilkan 147 hp dan tork 250 Nm, dan CVT dengan lapan kelajuan maya. Tiada angka prestasi disebut tetapi menurut laporan, pacuan itu mengembalikan penggunaan bahan api sebanyak 7.2 liter setiap 100 km.

Memandangkan jenama Wuling tidak mempunyai pengedar rasmi di sini, peluang untuk Jia Chen ke sini adalah tipis. Tetapi pembuat kereta tempatan seperti Tan Chong (yang sudah mengedarkan JMC Vigus Pro di sini) harus mempertimbangkan untuk menawarkan model ini hanya untuk menggegarkan keadaan dalam segmen itu. Mereka boleh menurunkan harga dengan memasang di kilang Serendah, di mana Wuling Hongguang Mini EV dikesan baru-baru ini.

Previous post

Perodua Sambut Baik Keputusan MoF Untuk Lanjutkan Tempoh Pendaftaran Kereta Baharu

Next post

Kadar Harga Pengecasan Di Fasiliti BMW i Charging Didedahkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *