Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Toyota Fortuner 2023 Akan Datang Dengan Powertrain Mild-Hibrid Baharu

Bolehkah enjin kuasa baharu ini turut digunakan untuk Hilux?

Laporan telah muncul daripada media permotoran Thailand bahawa Toyota Fortuner generasi akan datang boleh tiba dengan rangkaian kuasa diesel hibrid ringan baharu tahun depan.

Penjana kuasa dilaporkan akan menampilkan versi yang dibina semula, 1GD-FTV 2.8 liter turbo diesel 4 silinder yang dipasangkan dengan alternator untuk memberikan tork tambahan untuk mengurangkan penggunaan bahan api. Ia boleh didapati dalam Toyota Fortuner semasa yang menghasilkan 204 PS pada 6,500 rpm dan tork 500 Nm dari serendah 1,600 rpm.

Jika laporan ini ternyata benar, Fortuner akan menjadi model pertama Toyota dan ASEAN yang dilengkapi dengan rangkaian kuasa diesel hibrid ringan.

Selain itu, laporan juga mencadangkan bahawa Fortuner 2023 boleh didatangkan dengan ciri reka bentuk diinspirasikan Lexus untuk membolehkannya bersaing dalam segmen SUV premium dengan jenama seperti Mazda. Mengikut laporan, kita mungkin akan melihat Fortuner dengan spindle grille dalam masa beberapa bulan.

Seperti model generasi semasa dan sebelumnya, Fortuner akan datang dijangka meneruskan tradisi menggunakan casis rangka tangga yang sama seperti trak pikap Hilux. Seperti mana-mana model baharu, dimensi akan berkembang dalam saiz, yang diterjemahkan kepada lebih banyak ruang di dalam kabin.

Bahagian dalamannya dilaporkan akan berkongsi susun atur yang sama seperti Corolla Cross, bermakna ia akan dilengkapi dengan kluster instrumen digital sepenuhnya dan skrin sentuh infotainment berdiri bebas di atas papan pemuka, antara lain.

Kebaikan lain yang dijangka masuk ke dalam Fortuner generasi akan datang termasuk Apple CarPlay, Android Auto, sistem bunyi premium serta sistem bantuan pemandu Toyota Safety Sense.

Di Malaysia, Fortuner generasi semasa telah diberi facelift pada Februari 2021, yang menyaksikan varian 2.8 VRZ yang mendahului julat mendapat wajah ‘Legender’. Kemudian pada November 2021, SUV berasaskan trak pikap menerima beberapa kemas kini kecil yang termasuk varian diesel 2.4 liter baharu, pad pengecas wayarles dan port pengecasan USB Type C.

Previous post

Moto Guzzi V7 Stone Dilancarkan Di Malaysia - RM62,900

Next post

Kenderaan Berat Dilarang Melalui Jalan Utama KL Pada Waktu Puncak

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *