Berita Auto

SUV Proton X70 Yang Ditambah Baik Akan Datang Minggu Ini

SUV pertama Proton bersiap sedia untuk mendapat enjin baharu dan, banyak lagi.

Sudah menjadi satu kenyataan bahawa X70 adalah pemangkin kebangkitan Proton di bawah perkongsiannya dengan Geely Holdings. Sebelum konglomerat China ini muncul, Proton berada dalam keadaan yang agak teruk, dengan statusnya sebagai pengeluar kereta pertama negara yang dicemari oleh model lama, selepas jualan yang buruk dan bilik pameran yang tidak kemas.

Belum lagi. Proton masih belum ‘tiba’ lagi tetapi kehadiran X70 pada 12 Disember 2018 membantu melonjakkan jualan pembuat kereta itu ke tahap yang lebih tinggi. Satu peringatan, X70 pada asasnya adalah versi lencana semula Geely Bo Yue, yang dijual di China. Malah, ia bukan sekadar kerja lencana semula yang mudah kerana jurutera Proton dan Geely telah bekerjasama rapat untuk membangunkan versi pemandu kanan untuk Malaysia dan rantau ini.

“Masihkah kau ingat”, sambutan untuk SUV pertama Proton amat menggalakkan, dengan pembuat kereta itu menerima lebih 10,000 tempahan sejurus selepas buku pesanan dibuka. Untuk menyegarkan ingatan anda, X70 menampilkan enjin pengecas turbo 1.8 liter TGDi, dengan pilihan pacuan dua atau empat roda, dengan harga bermula dari RM99,800 hingga RM123,800.

Dengan harga seperti itu, yang sebahagian besarnya adalah kerana insentif cukai khas daripada kerajaan Malaysia, saingan mendapati kesukaran untuk mengalahkan kelebihan Proton dalam segmen SUV yang semakin berkembang.

Fast forward empat tahun, dan X70 sudah bersedia untuk menerima kemas kini utama model. Untuk model tahun 2022, X70 akan menampilkan reka bentuk luaran yang segar, serta enjin baharu. Ya, apa yang anda baca adalah betul – 1.8 liter TGDi semasa akan dibersarakan dan menggantinya ialah enjin 1.5 liter pengecas turbo tiga silinder X50, yang dibangunkan bersama dengan Volvo.

Berdasarkan kepada Volvo Engine Architecture (VEA), enjin itu mampu menghasilkan 177 PS dan 255 Nm tork, iaitu jumlah output yang sama dengan X50. Digandingkan dengan transmisi klac berkembar tujuh kelajuan, enjin itu juga memenuhi piawaian pelepasan CN/Euro 6.

Di lain tempat, X70 baharu juga akan didatangkan dengan sistem infotainmen yang dipertingkatkan yang dikuasakan oleh versi terkini GKUI Geely Smart Ecosystem, dan paparan 10.25 inci yang lebih besar yang menyokong voice command, penstriman muzik dalam talian dan sambungan telefon pintar, di antara beberapa yang lain.

Harga jualan masih belum diumumkan tetapi peningkatan dijangka berikutan kos bahan dan penghantaran yang lebih tinggi. Kami akan mengetahui lebih lanjut mengenai Proton X70 baharu apabila ia dilancarkan pada 9 Jun 2022.

Previous post

Audi RS5 Sportback Dengan 450 PS Dan 600Nm Masih Tidak Cukup

Next post

Syarikat Induk VinFast Menandatangani MOU Dengan Intel

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *