Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Saingan Baharu Kenderaan Semua-Elektrik – Dari Mazda – MX-30 – Hanya RM198,780

Peminat EV Malaysia pasti teruja dengan harga Mazda MX-30 baharu ini.

Jenama Mazda mungkin lambat memasuki saingan elektrifikasi, tetapi kini mereka telah menewaskan Toyota, Honda, Subaru dan banyak pesaing lain dengan pengenalan kenderaan semua elektrik di Malaysia. Mazda MX-30 mungkin tidak mempunyai julat yang luar biasa pada hanya 199KM dengan cas penuh. Walau bagaimanapun, ia dijual dengan harga yang sangat berpatutan pada harga hanya RM198,780 yang diimport sepenuhnya dari Jepun. Buat masa ini, Bermaz hanya memperkenalkan satu spesifikasi Mazda MX-30 di Malaysia buat masa ini, tahap trim EV High. Tahap trim EV Mid akan tersedia kemudian seperti yang ditunjukkan dalam brosur mereka.

Mazda MX-30 dikuasakan motor elektrik 143hp dengan tork 271Nm dihantar ke roda hadapan. Bateri litium-ion 35.5 kWh yang disejukkan dengan bahan pendingin memberikannya jarak 199km. Pengecasan AC dilakukan dengan palam Jenis 2 dan Pengecasan Cepat DC menggunakan interface CCS2. Pengecasan Pantas DC sehingga 40 kW disokong untuk memulihkan julat yang boleh digunakan (80% bateri) dalam 36 minit.

e-GVC Plus memastikan pacuan MX-30 seperti Mazda sebenar manakala electronic shifter dan multi-function commander knob, dan paparan Mazda Connect 8.8″ memberikan interface pemandunya. MX-30 dilengkapi dengan monitor pandangan 360 darjah, tempat duduk boleh laras kuasa dengan fungsi memori 2 kedudukan dan sistem bunyi Bose 12 pembesar suara.

Mazda MX-30 ini didatangkan dengan i-Activsense ADAS, bermakna ciri seperti Blind Spot Monitoring, Rear Cross Traffic Alert, Lane Departure Warning dan banyak lagi adalah standard. Varian ini turut disertakan dengan Adaptive LED Headlights, Front Cross Traffic Alert, serta ciri Cruising and Traffic Support.

Mazda MX-30 boleh didapati dalam lima warna, tiga daripadanya adalah warna dwi-tona dengan bumbung kontras sama ada dalam warna hitam atau perak.

Ia boleh ditempah di pusat flagship Mazda di Glenmarie. Kenderaan itu dilengkapi dengan waranti pengilang selama 5 tahun dan waranti bateri 8 tahun/160,000km. Ia tidak disertakan dengan pengecas rumah percuma (walaupun Bermaz akan menasihati pengecas yang sesuai untuk dipasang untuk setiap pelanggan), Penghantaran Mazda MX-30 kepada pelanggan Malaysia yang menempah sekarang dijangka pada Q4 2022, dengan mengandaikan tiada kelewatan bekalan . Tiada rancangan CKD untuk MX-30. Buat masa ini, MX-30 hanya boleh diservis/dibaik pulih di HQ Glenmarie dan di pusat servis yang terletak di Pulau Pinang dan Johor Bahru. Peniaga lain akan menyediakan bantuan tepi jalan 24 jam kepada semua pelanggan di seluruh negara.

Previous post

Mercedes-AMG GT Black Series Mendarat Di Malaysia

Next post

Yamaha YZF-R15M Dilancarkan Pada Harga Bawah RM15,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *