Uncategorized

Pekerja Tesla Saman Syarikat Kerana Pemberhentian Beramai-ramai

Dua pekerja Tesla menyaman syarikat itu kerana kehilangan pekerjaan baru-baru ini.

Tesla Inc. sedang disaman oleh beberapa bekas pekerja yang mendakwa keputusan syarikat untuk memberhentikan kira-kira 10 peratus tenaga kerjanya melanggar undang-undang persekutuan dengan gagal memberikan notis awal yang diperlukan untuk pemberhentian kerja.

Ya, tiada siapa yang suka kehilangan pekerjaan mereka terutama sekali apabila pemilik syarikat itu adalah orang terkaya di dunia.

Ini berlaku selepas Elon Musk Tesla membuat kenyataan pada awal Jun 2022 bahawa mungkin terdapat pengurangan sebanyak 10 peratus dalam pekerjaan apabila ekonomi global mula menarik balik.

Baru saja seminggu yang lalu Country Manager Tesla Singapura telah diberhentikan hanya beberapa bulan selepas Tesla membuka bilik pamerannya dan selepas jualan di negara pulau itu.

Dua pekerja yang dipecat bulan ini dari kilang bateri Tesla berhampiran Reno, Nevada, mendakwa syarikat itu tidak mematuhi keperluan pemberitahuan 60 hari di bawah Akta Pemberitahuan Pelarasan dan Latihan Semula Pekerja, menurut tuntutan mahkamah yang mereka failkan lewat Ahad di A.S. Mahkamah Daerah di Austin, Texas.

John Lynch dan Daxton Hartsfield, yang bekerja di kilang itu selama kira-kira lima tahun, adalah antara lebih 500 pekerja di kemudahan itu yang dilepaskan, menurut saman itu. Kedua-dua lelaki itu mendakwa kedua-duanya tidak diberi sebarang notis awal mengenai penamatan itu. Mereka sedang mencari status tindakan kelas untuk tuntutan mereka bagi pihak yang lain yang merupakan sebahagian daripada pemberhentian besar-besaran pada Mei dan Jun.

Apa yang dipanggil Akta WARN memerlukan syarikat untuk memberikan notis 60 hari sebelum sebarang pemberhentian besar-besaran yang menjejaskan 50 atau lebih pekerja di satu tapak. Lynch berkata dia telah dimaklumkan pada 10 Jun bahawa dia telah ditamatkan perkhidmatan, berkuat kuasa serta-merta, dan Hartsfield berkata dia telah dimaklumkan pada 15 Jun.

“Tesla mula memberhentikan orang ramai secara terang-terangan mengabaikan akta WARN,” kata Shannon Liss-Riordan, seorang peguam pekerjaan yang berpangkalan di Boston yang mewakili pekerja, dalam satu temu bual Isnin.

Tesla tidak menjawab permintaan untuk komen mengenai tuntutan mahkamah itu.

Pembuat EV yang diketuai oleh Elon Musk, kini beribu pejabat di Austin, telah berkembang kepada kira-kira 100,000 pekerja di seluruh dunia dan telah mengaji dengan pantas dalam beberapa bulan kebelakangan ini. Pemberhentian kerja, yang telah memberi kesan kepada semua orang daripada wakil sumber manusia kepada jurutera perisian, mengejutkan ramai.

Plaintif menuntut pampasan dan faedah selama 60 hari selepas notis penamatan mereka, bersama dengan yuran dan kos peguam.

Sementara itu, Elon Musk mengecilkan tuntutan itu sebagai “remeh”.

“Janganlah kita terlalu banyak membaca saman pre-emptive yang tidak mempunyai pendirian,” katanya pada Forum Ekonomi Qatar anjuran Bloomberg.

“Nampaknya apa-apa yang berkaitan dengan Tesla mendapat banyak klik, sama ada ia remeh atau penting. Saya akan meletakkan saman yang anda maksudkan itu dalam kategori remeh.”

Previous post

Bermaz Auto Mempunyai Pesanan Yang Kukuh Dengan 8,000 Unit Tempahan

Next post

Kia Carnival Versi CKD Dengan 7 Tempat Duduk Akan Datang Julai Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *