Hibrid, Elektrik, Hidrogen

MG Mulan Electric Crossover-Hatchback Dipersembahkan Di China

Selain pasaran dalam negeri, Mulan juga akan dijual di Eropah

SAIC Motor MG telah secara rasmi mendedahkan kenderaan elektrik pertamanya yang dibangunkan dengan sasaran untuk dijual di pasaran global – Mulan. Kami tidak tahu sama ada kereta itu dinamakan sempena heroin rakyat legenda (kemungkinan besar) tetapi ya, itulah nama yang akan digunakan di negara asalnya China. Bagi pasaran eksport, kami difahamkan bahawa ia akan mengekalkan nama MG 4.

Mulan/MG 4 kelihatan seperti hatchback lima pintu tetapi MG memanggilnya sebagai  “pure electric super crossover vehicle”/”kenderaan super crossover elektrik tulen”. Dibina diatas platform EV yang khusus buat pembuat kereta itu yang dikenali sebagai Nebula. Kereta itu dikatakan berukuran kira-kira 4,300 mm panjang, meletakkannya di antara dimensi Ora Good Cat (4,235 mm) dan Nissan LEAF (4,490 mm).

Bagi penggayaan, ia jelas lebih agresif dan moden berbanding barisan semua kereta MG semasa. Fascia hadapan mengingatkan kita kepada Kia EV6 GT-Line berkat sepasang lampu hadapan yang tajam dan bukaan bampar yang besar. Bahagian belakang menampilkan lampu berbentuk anak panah dengan palang ringan yang memanjang ke pintu belakang tengah, hanya dipisahkan oleh kemasan hitam yang mengandungi logo MG. Spoiler dua keping yang dipasang di atas bumbung melengkapkan rupa sportynya.

MG masih belum mendedahkan bahagian dalamannya tetapi dari imej suku belakang yang disediakan, nampak gayanya Mulan akan hadir dengan paparan infotainment ala tablet. Dan sudah tentu, terdapat juga bumbung kaca panoramik penuh yang membuatkan kabin berasa luas sedikit.

Tiada butiran mengenai pemanduan telah didedahkan tetapi menurut laporan, Mulan akan mampu melengkapkan pecutan 0-100 km/j dalam masa empat saat sahaja, dengan output disalurkan sama ada pada roda belakang atau keempat-empat, bergantung pada varian.

Kereta itu juga akan mempunyai “LBS recumbent cells” yang boleh menawarkan ketumpatan tenaga yang lebih tinggi dalam pek yang lebih kecil dan direka untuk memaksimumkan ruang kabin.

Ciri-ciri lain, Mulan akan didatangkan dengan suspensi belakang multi-link independent untuk membantu tunggangan dan pengendalian serta rim aloi 18 inci. Dari segi teknologi, dilaporkan bahawa ia akan dilengkapi dengan keupayaan pemanduan autonomi Tahap 3.

Previous post

Adakah Anda Mendapat Nilai Untuk Wang Anda Dengan Kereta Mewah Hari Ini?

Next post

Laporan Jumlah Kereta Melebihi Populasi Malaysia Tidak Benar

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *