Berita Auto

Adakah Anda Mendapat Nilai Untuk Wang Anda Dengan Kereta Mewah Hari Ini?

Atau adakah anda hanya mendapat jenama dan anggapan prestij dengan kereta-kereta mewah sekarang?

Terdapat kereta baharu yang boleh anda beli dengan harga di bawah RM60,000 dan ada kereta baharu yang berharga setengah juta ringgit keatas. Dan terdapat berpuluh-puluh model untuk dipilih yang terletak di antara kedua-dua ekstrem ini. Dengan begitu banyak julat harga berbeza yang tersedia, soalan biasa ialah “Apakah yang saya dapat untuk wang saya?”

Apakah perbezaan antara; katakan sedan 4 pintu berharga RM89,000 dan satu berharga RM139,000? Adakah kereta yang lebih mahal akan bertahan lebih lama? Adakah ia akan dibina dengan lebih baik? Adakah BMW 7-Series benar-benar bernilai 2 kali ganda berbanding Lexus ES?

Kami meneroka soalan itu secara mendalam dan, demi kecekapan, memilih untuk membandingkan kenderaan popular dalam pelbagai kurungan harga untuk melihat nilai yang boleh anda dapat dalam sedan biasa dalam setiap segmen. Kami akan bermula dengan RM89,000 dan ke bawah dan melihat apa yang anda dapat untuk RM anda, kemudian mengambil langkah yang lebih besar dan menuju ke puncak.

Anda harus tahu bahawa terdapat banyak kereta berbeza yang bersaing dalam setiap kategori harga dan anda akan sering melihat ciri dalam sesetengah kereta yang biasanya dikaitkan dengan tawaran yang lebih mewah, tetapi terdapat ciri yang anda patut jangkakan dalam semua kereta dalam kelas tertentu dan itu itulah yang kami akan fokus kepada.

Jika anda lebih berminat dengan gaya badan yang lain, seperti convertible atau MPV atau mungkin SUV, anda masih boleh menggunakan maklumat ini sebagai garis panduan, tetapi bersedialah untuk membayar premium untuk beberapa jenis badan tersebut.

Kami sering kagum dengan pengiklanan yang mendakwa ciri-ciri hebat yang anda akan dapati pada model yang mereka jual, kesimpulannya ialah anda mendapat lebih banyak untuk wang anda jika anda membeli satu model tertentu berbanding model lain.

Banyak iklan menyorot tentang kereta mereka yang mengandungi beberapa beg udara, zon remuk, pelindung sisi rasuk pintu, dsb.  Apa yang mereka tidak beritahu anda ialah ciri ini diperlukan oleh undang-undang di kebanyakan negara maju, sama seperti stereng, 4 roda, hon dan enjin.

Ciri-ciri lain yang boleh anda harapkan pada mana-mana kereta yang anda beli hari ini ialah cermin luar dwi remote, kunci keselamatan kanak-kanak pintu belakang pada kereta 4 pintu, penghawa dingin, penyahbeku belakang, pengelap cermin depan intermittent, pencuci cermin depan, tayar berkualiti dan… oh ya, Apple Car Play dan Android Auto.

Kejuruteraan yang digunakan untuk kereta hari ini adalah luar biasa. Toyota Corolla Altis bernilai RM139,000 mendapat banyak usaha reka bentuk dan kejuruteraan, seperti mana BMW 7-Series RM600,000.

Perbandingan kualiti binaan, kebolehpercayaan, kesesuaian dan kemasan tidak begitu ketara. Kejuruteraan yang hebat tidak menjadikan harga kereta lebih mahal; sebenarnya, kebijaksanaan kejuruteraan menyebabkan harga turun. Apa yang menjadikan satu kereta berharga lebih mahal daripada yang lain ialah kangdungan(content)!

Enjin dan transmisi yang lebih besar dan canggih, bahan mematikan bunyi yang lebih mahal, sistem stereng dan penggantungan yang lebih halus, ciri kelas atas seperti upholsteri kulit, tempat duduk berkuasa, aksesori kuasa dan sistem bunyi, semuanya berfungsi untuk menaikkan harga.

Kereta mahal memerlukan proses pemasangan yang lebih rumit dan selalunya kemasan dengan bahan yang lebih mahal, seperti kayu asli dan bukannya kayu tiruan yang diperbuat daripada plastik atau tiada trim langsung.

Lagi mahal kereta itu, lagi banyak keuntungan dibina, yang menjadikannya lagi mahal. Pada harga RM199,000 anda boleh mendapatkan sebuah sedan hebat yang boleh menjadi semewah dan segak seperti Toyota Camry yang besar dan dibina dengan baik.

Apabila anda melepasi RM199,000 untuk sebuah kereta, anda mencapai tahap pulangan yang semakin berkurangan. Anda mendapat kurang kandungan tambahan, tetapi lebih eksklusif.

Sambil Rolls Royce yang bernilai RM3,8850,000 adalah kereta yang sangat baik, ia tidak jauh lebih baik daripada BMW 7-Series RM600,000 yang mana ia meminjam banyak peralatan lariannya. Dan BMW atau Audi dalam julat RM350,000 hingga 390,000 tidaklah jauh lebih baik daripada Lexus ES RM299,000 itu.

Memanglah, anda dapat panel kayu eksotik yang disiapkan dengan tangan dan padanan, Connolly atau Nappa Leather yang dipasang dengan tangan untuk tempat duduk, tetapi apa yang anda benar-benar bayar ialah keterujaan dan kekaguman orang lain di kelab golf anda atau bila pakir valet di Hotel 5 bintang.

Untuk menghasilkan model baharu yang boleh dijual di seluruh dunia, pengeluar mesti melabur ratusan juta jika tidak berbilion ringgit sebelum kereta pertama sampai ke tangan pelanggan. Atas sebab ini, pengeluar sering tidak bersedia untuk hanya mencuba dengan kenderaan yang tidak memenuhi kemahuan pelanggan.

Inilah sebabnya mengapa tidak lagi kereta yang benar-benar teruk yang dijual hari ini. Jika anda tidak melakukan penyelidikan anda, anda mungkin akan mendapat kereta yang tidak memenuhi keperluan anda, tetapi tidak kira apa yang anda beli, ia pasti boleh dipercayai, jarang rosak dan ia akan tahan bertahun-tahun selagi anda memberikannya penyelenggaraan yang betul (sila ambil perhatian bahawa hibrid plug-in tidak termasuk dalam persamaan ini).

Malah kereta komuter termurah hari ini pun ada cat yang berkualiti, panel badan yang halus dan lurus yang padan dengan tepat, upholsteri dan permaidani tahan lasak serta powertrain yang sepatutnya berfungsi dengan baik dalam semua keadaan cuaca.

Mereka mungkin mempunyai beg udara depan dan belakang, tali pinggang tempat duduk dan bahu untuk semua penumpang, paut tempat duduk kanak-kanak, waranti yang baik dan akan memberikan perbatuan yang sangat baik.

Jadi apa sebenarnya yang anda dapat untuk wang anda apabila anda membeli kereta baru? Penjenamaan dan prestij dalam kenderaan mahal dan nilai untuk wang anda dengan kenderaan lain yang dijual.

Previous post

Adakah Pelanggan Kereta Di Malaysia Mendapat ‘Kepuasan Pelanggan’?

Next post

MG Mulan Electric Crossover-Hatchback Dipersembahkan Di China

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *