Bisnes

Country Manager Tesla Singapura Diberhentikan Kerja

Pada hujung minggu lalu, Pengurus Negara Tesla Singapura, Christopher Bousigues mengumumkan bahawa peranannya telah dihapuskan sebagai sebahagian daripada pengurangan tenaga kerja global oleh syarikat itu. Tesla Singapore mendaftarkan 924 kereta pada 2021 dan 190 kenderaan dalam tempoh lima bulan pertama 2022. Dalam masa lebih setahun, Encik Bousigues memperkenalkan Model 3 dan Model Y, membuka dua bilik pameran, satu pusat servis dan mengaturkan 7 pengecas super.

Pengurangan tenaga kerja global Tesla akan menyaksikan bilangan pekerja syarikat menyusut daripada kira-kira 100,000 kepada 90,000 di seluruh dunia. Pemotongan kakitangannya didahului oleh pembekuan pengambilan pekerja di seluruh dunia dan kebocoran e-mel mengenai Elon Musk yang mempunyai perasaan yang ‘sangat teruk’ tentang ekonomi dunia. Ketua Pegawai Eksekutif Tesla juga membuat kenyataan kontroversi tentang meminta pekerja dari rumah kembali ke pejabat atau berisiko kehilangan pekerjaan mereka.

Mulai sekarang, Tesla Hong Kong akan menyelia operasi Tesla di negara pulau Asia Tenggara itu. Christopher Bousigues telah menerajui Tesla Singapore sejak 2021 selepas mendirikan pangkalan di sana pada 2020.

Apakah ertinya ini bagi kita di Malaysia. Well, sedikit. Tesla tidak mempunyai kehadiran rasmi di Malaysia dan tidak ada tanda bahawa ini akan berubah dalam jangka masa pendek atau sederhana. Kemungkinan besar dia akan memindahkan ibu kota wilayah Asia Tenggaranya ke Indonesia di mana persekitaran perniagaannya lebih mesra dan terdapat kelas pertengahan yang semakin berkembang dengan sumber yang mencukupi untuk menyokong pengeluaran tempatan.

Bagi pengimport pasaran kelabu/selari, berita ini mungkin akan diraikan. Ini bermakna bahawa mereka akan terus menjadi satu-satunya cara untuk rakyat Malaysia yang tidak tahu lebih baik untuk memiliki Tesla. Walau bagaimanapun, mereka mungkin perlu memikirkan semula hujah selepas jualan mereka dimana mereka memberitahu bakal pelanggan bahawa ‘Tesla Singapura boleh mengendalikan apa-apa pembaikan/kemas kini selepas jualan kerana Tesla Singapura sendiri mungkin tidak lama lagi akan berhenti memberi bantuan kepada mereka yang bukan pelanggan mereka.

Buat masa ini, peniaga pasaran kelabu masih menawarkan kenderaan elektrik seperti Tesla Model 3, Model Y, Model S dan kadangkala Model X tanpa jaminan pengilang dan tanpa akses yang betul kepada kemas kini perisian terkini. Kami tidak pasti sama ada penjual semula ini boleh menyediakan perkhidmatan pembaikan yang mencukupi secara tempatan.

Previous post

Teksi Tanpa Pemandu Hyundai IONIQ 5 RoboRide Pertama Bermula Di Daerah Gangnam

Next post

Jualan Kereta Elektrik Wuling Mungkin Menjangkaui Perodua Axia Tidak Lama Lagi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *