Bisnes

Bermaz Auto Mempunyai Pesanan Yang Kukuh Dengan 8,000 Unit Tempahan

Bermaz Berkerja Kuat Memenuhi Semua Pesanan Yang Tertunggak Di Malaysia

Berita dari pasaran kewangan Malaysia menunjukkan bahawa firma penyelidikan positif terhadap Bermaz Auto Bhd (BAuto) di belakang buku pesanan yang kukuh dan jumlah jualan yang bertambah baik.

Oleh itu, CGS-CIMB Securities Sdn Bhd (CGS-CIMB), MIDF Research dan AmInvestment Bank telah mengulangi gesaan “beli” ke atas syarikat itu dengan harga sasaran (TP) masing-masing RM2.40, RM2.20 dan RM2.25.

Sementara itu, RHB Research menaik taraf saranan untuk panggilan “beli” daripada “neutral” dengan TP 12.4 peratus lebih baik, RM2.00 daripada RM1.74 sebelumnya.

Dalam nota penyelidikan hari ini, CGS-CIMB berkata ia mengunjurkan volum jualan BAuto berkembang sebanyak 24 peratus pada tahun kewangan 2023 (FY2023), dipacu oleh pesanan tertunggak yang kukuh.

“Kami difahamkan daripada pihak pengurusan bahawa BAuto mempunyai tunggakan pesanan tertunggak kira-kira 8,000 unit untuk Mazda setakat awal Jun berbanding 12,000 unit volum jualan untuk Mazda pada TK2022.

“Ia mengaitkan tempahan yang lebih tinggi disebabkan pendaftaran saat akhir daripada pelanggan menjelang tamat cuti cukai jualan dan perkhidmatan (SST) pada akhir Jun,” kata firma penyelidikan itu.

CGS-CIMB juga menganggar-kan kumpulan itu akan menyampaikan 13,000 volum jualan untuk Mazda, dan 4,000 untuk gabungan Kia dan Peugeot, diterjemahkan kepada pertumbuhan volum 24 peratus pada TK2023.

Oleh itu, CGS-CIMB telah menaikkan unjuran pendapatan sesaham (EPS) TK2023 kepada TK2024 sebanyak 11 hingga 16 peratus untuk jangkaan margin yang lebih baik dan volum jualan yang lebih tinggi.

AmInvestment Bank berpendapat buku pesanan yang kukuh akan menyediakan Bermaz Auto dengan keterlihatan jualan manakala kesan kos tambahan boleh diimbangi oleh perbelanjaan pengiklanan dan promosi yang lebih rendah.

“Kadar tempahan kumpulan pada Jun kekal sihat kerana permintaan melebihi bekalan. Walaupun permintaan kukuh, kekurangan inventori mungkin akan menghadkan bilangan kenderaan yang boleh dihantar oleh Bermaz Auto.

“Kami mendapati sekatan di China pada masa ini menjejaskan bekalan inventori Mazda dan tahap penghantaran bulanan yang lebih normal (1,000 hingga 1,200 unit) dijangka untuk bulan-bulan akan datang,” kata AmInvestment Bank.

RHB mencadangkan bahawa dengan tunggakan yang begitu kuat, pengurusan BAuto tidak mengambil berat tentang sebarang pembatalan selepas pengecualian SST.

“Memandangkan bekalan terbina sepenuhnya/completely built-up (CBU) masih ketat, kami menjangkakan nisbah terputus sepenuhnya/completely knocked down (CKD) dan CBU akan kekal pada tahap yang sama pada suku akan datang.

“Walaupun campuran jualan CKD yang lebih tinggi mungkin meningkatkan margin sedikit, ia mengurangkan keupayaan BAuto untuk meraih faedah daripada yen yang semakin lemah, memandangkan CBU Mazda dibeli dalam yen,” katanya.

Sementara itu, MIDF Research berkata BAuto dijangka berubah menjadi konglomerat auto pelbagai jenama berikutan pemerolehan jenamanya baru-baru ini, yang dijangka memacu pendapatan dan pertumbuhan volum melebihi industri.

Prestasi BAuto akan dipacu oleh jualan Mazda yang lebih tinggi serta pertumbuhan selanjutnya dengan Kia yang baru diambil alih yang dipasarkan di bawah Dinamikjaya Motors dan Peugeot (yang dipasarkan di bawah operasi Bermaz Auto Alliance Sdn Bhd) apabila pelancaran baharu semakin pantas, kata MIDF Research.

Previous post

Kia EV6 Dilancarkan Di Malaysia - Harga RM300,668

Next post

Pekerja Tesla Saman Syarikat Kerana Pemberhentian Beramai-ramai

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *