Hibrid, Elektrik, Hidrogen

VinFast Pindah Ibu Pejabat Ke Singapura Untuk Eksport Pertama

Pengeluar kereta baru itu juga bersedia untuk menyenarai ke dalam pasaran saham AS

Pengeluar kereta Vietnam, VinFast, telah mengumumkan bahawa ia akan memindahkan ibu pejabat undang-undang dan kewangannya ke Singapura sebagai persediaan untuk penyenaraian awam di bursa saham New York dan pengeluaran pertama kereta untuk pasaran AS dan Eropah.

Dalam temu bual dengan Reuters, ketua pegawai eksekutif VinFast Le Thi Thu Thuy berkata Vingroup JSC merancang untuk memulakan pengeluaran SUV elektrik VF8 minggu depan dan baterinya sendiri untuk kenderaan itu pada bulan Ogos. Thuy juga mengesahkan bahawa konglomerat itu akan memulakan pembinaan kilang pembuatan bernilai $4 bilion di North Carolina menjelang akhir musim panas.

Sementara itu, pengerusi Vingroup Pham Nhat Vuong berkata awal bulan ini bahawa VinFast telah memfailkan tawaran awam permulaan (IPO) di Amerika Syarikat melalui syarikat induk yang berpangkalan di Singapura tetapi keadaan pasaran mungkin menolak perjanjian itu ke 2023.

Thuy enggan mengulas mengenai IPO apabila ditanya, tetapi berkata rancangan pengembangan EV syarikat tidak bergantung pada penyenaraian. “Seperti mana-mana syarikat besar, kami sentiasa mempertimbangkan semua kemungkinan transaksi pembiayaan,” kata Thuy.

VinFast telah ditubuhkan pada 2017 untuk menghasilkan kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman (ICE) tetapi pada Januari 2021, pembuat kereta itu mengumumkan bahawa ia akan berhenti mengeluarkan kenderaan ICE menjelang akhir 2022 dan sebaliknya menumpukan pada pembangunan kenderaan semua elektrik.

Menurut Thuy, rancangan pengembangan VinFast di luar negara akan bermula dengan VF8, sebuah crossover elektrik bersaiz sederhana yang dikuasakan oleh bateri 90 kWj, yang mampu menempuh jarak kira-kira 500 km dengan sekali cas.

Model VF8 pertama akan menggunakan bateri daripada Samsung SDI Korea Selatan tetapi VinFast telah membangunkan baterinya sendiri sebagai perlindungan terhadap kekurangan masa depan. Seperti yang dinyatakan di atas, pembuat kereta itu akan memulakan pengeluaran bateri pada bulan Ogos dan menjangkakan untuk mengeluarkan kira-kira 3,000 kenderaan dengan bateri sendiri menjelang akhir tahun.

Previous post

Van Elektrik DFSK EC35 Kini Di Malaysia Dengan Harga RM130,000!

Next post

BMW i4 M50 Rasmi Dilancarkan Di Malaysia - RM430,800

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *