Hibrid, Elektrik, HidrogenTrak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Van Elektrik DFSK EC35 Kini Di Malaysia Dengan Harga RM130,000!

Van elektrik DFSK EC35 kini boleh didapati di Malaysia, tetapi adakah harga RM130K masuk akal?

Van komersial elektrik DFSK EC35 buatan China telah dilancarkan di Malaysia oleh QC Fleet Management pada satu acara di ibu pejabat MARii Cyberjaya. DFSK EC35 ialah van elektrik komersial pertama yang diperkenalkan ke pasaran Malaysia, tetapi ia datang pada harga yang agak tinggi iaitu RM130,000 walaupun mendapat pengecualian cukai EV penuh.

Ini paling ketara jika dibandingkan dengan van komersil petrol dan diesel utama yang terdapat di Malaysia daripada jenama seperti Daihatsu, Nissan dan Toyota. Van Jepun seperti ini boleh berharga antara RM68,000 hingga RM108,000 dan dilengkapi dengan rekod prestasi kebolehpercayaan perkhidmatan dan rangkaian selepas jualan yang bereputasi. Mereka juga cukup dikenali kebanyakan mekanik pihak ketiga.

Untuk menjadikan EC35 lebih menarik kepada pelanggan, QC Fleet Management Sdn Bhd juga menyediakan pakej sewaan 3-5 tahun. Mereka juga memberi pelanggan yang membeli van itu waranti rangkaian kuasa selama 5 tahun atau 120,000km.

Mereka juga mendakwa bahawa EC35 akan memberikan penjimatan tahunan sebanyak 33% dari segi servis dan penjimatan harian sebanyak 78% dalam kos bahan api harian. Walaupun ini mungkin benar, ia juga harus diperhatikan bahawa EC35 hanya boleh dipandu antara 200-268km apabila bateri fosfat besi litium 38.7kWhnya dicas sepenuhnya. Ia mengambil masa 6-7 jam untuk mengecas dengan pengecas AC 6kW tetapi hanya 35 minit untuk memulihkan hayat bateri pada Pengecas Cepat DC 40kW.

Seperti yang kita terokai sebelum ini, pengecas AC dan DC jarang ditemui di Malaysia dan untuk memasangnya boleh menelan kos sekitar RM5,000 untuk AC dan lebih RM100,000 untuk pengecasan DC. Kami meragui bahawa 78% daripada penjimatan kos bahan api harian boleh dicapai jika terdapat kos pendahuluan 6 angka.

Tentang DFSK EC35

EC35 mempunyai pemilih anjakan gear satu sentuhan, sistem pemantauan tekanan tayar, tingkap berkuasa, penguncian pusat, stereng kuasa elektrik, ABS, EBD, penderia parkir undur tiga kali ganda, kamera undur, lampu automatik, beg udara pemandu, 4 pembesar suara dan sistem infotainment 9″. Amaran audio dipancarkan di bawah 30km/j untuk memberi amaran kepada pejalan kaki tentang kehadirannya.

Menjana kuasa EC35 ialah motor elektrik 60kW dengan tork 200Nm, sistem pengurusan pintar untuk memastikan bateri dan motor sejuk serta brek regen. Ia dipacu roda belakang dengan spring daun di belakang dan suspensi gaya MacPherson di hadapan.

Van ini berukuran panjang 4.5m, tinggi 2m dan lebar 1.68m. Ia boleh membawa kargo seberat 1090kg.

Previous post

Tayar Michelin Primacy SUV+ Dilancarkan Di Malaysia

Next post

VinFast Pindah Ibu Pejabat Ke Singapura Untuk Eksport Pertama

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *