Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Peta Interaktif Ini Membantu Merancang Perjalanan EV Anda

Mungkin sekarang anda boleh mengucapkan selamat tinggal kepada pelbagai anxiety untuk selamanya.

Walaupun jualannya perlahan, revolusi kenderaan elektrik (EV) kini di Malaysia dan terima kasih kepada insentif cukai, ramai yang bersedia untuk menerima pakai teknologi baharu tetapi kekurangan stesen pengecas kekal sebagai penghalang. Disebabkan ini, pemilik dikehendaki membuat perancangan rapi sebelum memulakan perjalanan jarak jauh.

Untuk membantu pemilik EV dengan perancangan, platform data dan teknologi lokasi yang berpangkalan di Amsterdam yang dipanggil HERE Technologies telah membangunkan peta interaktif yang membolehkan mereka membandingkan sejauh mana mereka boleh pergi dari mana-mana tempat di Malaysia dan Singapura menggunakan mana-mana satu daripada tiga kenderaan elektrik biasa jenis: Compact & Hatchback, Midsize dan Pickup & SUV.

Menggunakan peta interaktif agak mudah – hanya pilih jenis EV yang anda miliki, masukkan titik permulaan (boleh berada di mana-mana sahaja di Malaysia atau Singapura), dan ia akan memberitahu sejauh mana satu caj boleh membawa anda.

Peta ini menggunakan keupayaan isolin API pemetaan HERE, yang mengambil kira jarak sebenar perjalanan di jalan yang diketahui, dan bukannya simple radius. Data ini disusun daripada data julat EPA sebenar untuk 241 model kereta.

According to Malaysian EV Owners Club president Datuk Shahrol Halmi, there are approximately 500 EVs in Malaysia as of March 2022. But is this enough to keep up with the demand for EV? Where are the charging stations in Singapore? And does this correlate with where most EV drivers are?

HERE juga telah mencipta peta interaktif untuk menyerlahkan kepadatan stesen pengecas EV di seluruh Malaysia. Peta ini selanjutnya menunjukkan bilangan stesen bagi setiap 100,000 orang, serta bilangan stesen setiap 100 km persegi, bagi setiap daerah di negara ini.

Peta ini memanfaatkan HERE EV Charge Points API, menyediakan senarai stesen pengecasan dalam kawasan tertentu, termasuk data tentang jenis penyambung, waktu buka dan lokasinya. Pusat Caj EV HERE juga menyediakan data dinamik tentang ketersediaan penyambung di stesen pengecasan untuk kenderaan elektrik, termasuk data terperinci dan dinamik penuh untuk stesen individu tertentu.

Abhijit Sengupta, Pengarah Kanan dan Ketua Perniagaan di HERE Technologies berkata, “Kenderaan elektrik semakin meningkat di Malaysia dan risikan lokasi adalah kunci dalam menggalakkan penggunaan EV selanjutnya. Melalui alat visualisasi yang dibuat menggunakan data lokasi, kami boleh membantu perancang bandar dengan peta tentang tempat mereka harus membina stesen pengecas EV. Pada masa yang sama, data lokasi juga boleh mengubah anxiety rangkaian EV kepada keriangan dengan membantu pemandu merancang perjalanan dan perjalanan jalan raya mereka dengan lebih baik.”

Previous post

Bila Tesla Terlibat Dalam Kemalangan Di Mana Nak Membaikinya?

Next post

Kini Anda Boleh Cas EV Dengan Aplikasi Setel

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *