Berita Auto

Lexus Model NX 2022 Mendapat Lebih 100 Tempahan Dan Lagi

Baru dilancarkan dan lebih 100 rakyat Malaysia sudah menempah model Lexus NX 2022 ini.

Penggoda untuk Lexus NX in baru dibuat hanya sebulan yang lalu dan sudah terdapat lebih daripada 100 tempahan setakat ini. Dengan harga yang diminta daripada RM370,888 (untuk NX 250 Luxury) SUV premium ultra mewah dari Jepun ini tidak meninggalkan apa-apa dalam menyediakan pengalaman pemanduan SUV mewah yang terbaik dalam kelasnya.

Kami berpeluang memandu uji NX 350 F-Sport semua baharu baru-baru ini di sekitar Litar Lumba Sepang (varian lain, NX 250 Luxury tidak tersedia untuk kami mencuba di trek) dan kami mendapati rangkaian kuasa baharu itu ‘menghayalkan’ dan jauh mendahului saingan terdekat dari segi persembahan dan juga bunyinya.

NX terbaharu ini juga mendapat manfaat daripada kedudukan yang lebih kuat yang datang dari pusat graviti yang lebih rendah. Pihak pengurusan Lexus juga berbangga dengan Lexus NX ini membawa jumlah perubahan teknologi tertinggi sejak jenama Lexus dilancarkan kira-kira 32 tahun yang lalu.

Pusat graviti yang lebih rendah dan peningkatan dalam ketegaran kenderaan membolehkan enjin petrol pengecas turbo 2.4 kuasa kuda yang lebih tinggi pada NX 350. Transmisi 8-kelajuan baharu memberikan Lexus NX berkuasa petrol ini rasa kenderaan berprestasi dengan perspektif crossover kenderaan utiliti yang lebih tinggi.

Ini dimungkinkan dengan penambahbaikan kepada torsional rigidity melalui laser peening welding dan penambahan high rigidity foam, kedua-dua Lexus pertama. Kunci hud berkembar (pertama bagi jenama), menambah ketegaran lentur sisi hadapan dan meningkatkan aerodinamik kenderaan.

Enjin berkuasa petrol pengecas turbo yang menarik ini mempunyai anggaran 275 kuasa kuda dan 430Nm tork yang mengagumkan. Jika digabungkan, ini menghasilkan masa pecutan 0-100km/j dalam 6.8 saat, iaitu setengah saat lebih pantas daripada model sebelumnya.

NX ini juga membawa pelbagai ciri kabin baharu yang tidak lama lagi akan dikongsi dengan semua model Lexus generasi akan datang seperti RX, IS dan juga UX. Kokpit berpusatkan pemandu NX yang serba baharu ini telah direka dengan teliti dengan tumpuan untuk menyambungkan pemandu kepada kenderaan. Multi Instrument Display (MID) 7-inci dan Head Up Display (HUD), kedua-dua NX yang pertama, direka untuk menyampaikan maklumat kenderaan, makluman dan kemas kini, dalam jarak penglihatan pemandu.

Reka letak meter tunggal MID dibuat lebih jelas dengan skrin definisi tinggi. Kebanyakan fungsi berkaitan pemanduan tertumpu pada stereng untuk membolehkan operasi intuitif sambil mengekalkan mata pemandu di jalan raya.

Di tengah, skrin sentuh 14-inci, yang pertama untuk Lexus NX, memberikan pengalaman multimedia yang mengasyikkan. Kawalan dail kekal untuk fungsi yang kerap digunakan, seperti kawalan iklim dan volum media.

Dengan perbezaan harga yang kecil antara NX 250 dan NX 350 F-Sport (kira-kira RM19,000 yang tidak masuk akal apabila anda mengambil kira penambahan kuasa, tork yang lebih tinggi dan kombinasi roda dan tayar yang lebih besar), tidak heranlah NX 350 F-Sport adalah majoriti tempahan pada masa ini.

Spesifikasi Lexus NX 350 F-Sport

Enjin: 4-silinder Turbocharger

Kapasiti: 2,393cc

Gearbox: 8 A/T, AWD

Max Power: 275hp @ 6,000rpm

Max Torque: 430Nm @ 1,700-3,600rpm

0-100km/h: 6.8secs

Top Speed: 200km/h

Harga: RM389,888.00

Previous post

Honda USA Dipratonton Honda CR-V Generasi Seterusnya

Next post

BMW M3 Competition, M4 Competition Kini Dengan M xDrive

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *