Kemalangan / Rosak / Recall

Kebakaran Kereta Kerana Anda Benarkan Orang Lain Buka Hud Anda

Kami Melihat Lebih Banyak Kebakaran Kereta Baru-Baru Ini.

Pada hakikatnya, kebakaran kereta adalah kejadian yang boleh dielakkan sepenuhnya yang selalunya berpunca daripada kerja dan juga penyelenggaraan sambil lewa oleh bengkel dan juruteknik aksesori kereta. Penyelenggaraan yang betul membantu memastikan kereta anda tidak terbakar.

Ramai pemilik kereta Malaysia suka mengubah suai kereta baharu mereka dengan lampu kabin mewah, lampu luaran dan banyak lagi dan pendawaian yang dilakukan boleh menyebabkan kerosakan elektrik pada hampir semua kereta moden. Pendawaian kilang tidak boleh diusik dan anda akan kehilangan jaminan jika anda berbuat demikian.

Empat punca terbesar kebakaran kereta ialah kemalangan, kebocoran bahan api, pendawaian elektrik ala kadar dan enjin terlalu panas.

Kemalangan

Ini mungkin punca paling kerap kebakaran kereta dan kami menyaksikannya di sepanjang lebuh raya Utara Selatan sudah berkali-kali. Hanya pandu dengan selamat dan jaga jarak dari kereta di hadapan anda, yang kebanyakan pemandu lebuh raya TIDAK PERNAH lakukan.

Kebocoran Sistem Minyak

Kebocoran bahan api adalah punca terbesar seterusnya kebakaran kereta. Apabila petrol bocor dan mengewap ke udara di bawah hud, campuran bahan api/oksigen sesuai untuk penyalaan. Apa yang diperlukan hanyalah percikan api yang sesat dan kereta anda akan terbakar dan petrol di sepanjang paip akan menyemarakan api.

Kebakaran petrol biasanya timbul daripada saluran bahan api yang haus atau penyambung saluran bahan api yang rosak, serta sistem suntikan bahan api yang bocor. Pemilik kereta lama, sila periksa saluran minyak dan penyambung anda setiap kali anda menservis kereta anda. Ia tidak mahal untuk diperiksa.

Kerosakkan Sistem Elektrik

Sistem elektrik adalah isu terbesar untuk kebakaran kereta. Ini kini semakin dilihat juga dalam kenderaan kendalian bateri (EV). Dalam kereta enjin pembakaran (petrol), bateri 12 volt boleh menghasilkan gas hidrogen semasa mengecas, mewujudkan bahaya letupan. Bateri dan kabel pemula membawa arus yang mencukupi untuk menyalakan bahan mudah terbakar sekiranya rosak.

Fius serta penyambungan fius dan circuit breaker menyediakan elemen keselamatan sekiranya pendawaian tinggi beban, tetapi kadangkala kerosakan komponen, pembaikan yang buruk atau pemasangan peralatan selepas pasaran yang lemah boleh mengatasi perlindungan ini.

Dan ia tidak selalunya berlaku di dalam ruang enjin. Kerosakan elektrik pada peranti arus tinggi seperti tempat duduk elektrik atau motor tingkap boleh mengakibatkan pencucuhan penebat, permaidani atau kertas terbuang terkumpul di bawah tempat duduk.

Eksesori Aftermarket

Pemasangan aksesori kereta berkualiti rendah boleh menyebabkan kerosakan elektrik dengan mudah dan menyebabkan kebakaran di jalan raya. Sistem bunyi dan pemasangan lampu mewah boleh memudaratkan, lebih-lebih lagi zaman sekarang kerana amperage yang diperlukan untuk menjalankan komponen selepas pasaran ini adalah lebih tinggi.

Sentiasa pastikan aksesori selepas pasaran anda dipasang oleh juruteknik elektrik yang sah dan bukan pelatih kedai aksesori after-market murah anda.

Begitu juga, mekanik yang kurang mahir mengabaikan isu rumit yang melibatkan banyak komputer kenderaan moden dan alat tenun pendawaian, terutamanya kereta dalam sedekad yang lalu. Kerja pembaikan ala kadar dan pintasan untuk mendapatkan Ringgit yang cepat boleh mendatangkan bahaya yang tidak diingini dalam ruang enjin dan akibatnya boleh menjadi kebakaran kereta yang boleh mencederakan anda dan penumpang anda.

Previous post

Hyundai Penang City Store Dibuka Di Gurney Paragon Mall

Next post

Royal Enfield Petaling Jaya Kini Dibuka Secara Rasmi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *