Servis / Modifikasi

Haval Big Dog Mendapat Edisi Tampak Pemburu Lasak

Terus terang ia tampak agak menggoda.

Haval telah membuka selubung Edisi Big Dog Hunting, pada asasnya versi Big Dog yang lebih berorientasikan off-road, yang sudah memang SUV yang agak lasak.

Sesuai dengan namanya, Edisi Big Dog Hunting memperoleh beberapa aksesori untuk meningkatkan lagi rupanya. Ia bermula dengan bampar depan dan belakang yang direka bentuk semula, yang lebih ketara daripada versi standard, serta gril lebih besar yang digabungkan bersama bampar hadapan dan lampu hadapan.

Selain itu, kenderaan itu juga mendapat roda aloi baharu yang disaluti dengan roda yang lebih besar, papan larian dan sambungan gerbang roda yang lebih lebar dengan skru terdedah. Di bahagian belakang, perubahan terhad kepada bampar yang disebutkan di atas dan spoiler bumbung yang lebih menonjol.

Peliknya, bahagian dalamannya dibiarkan tanpa sebarang perubahan yang dilakukan untuk meneruskan tema lasak itu. Ia satu peluang yang terlepas kerana apa yang diperlukan hanyalah percikan warna untuk menghidupkan upholsteri hitam kusam dan kemas.

Begitu juga, tiada perubahan mekanikal dengan Edisi Big Dog Hunting. Dua pilihan rangkaian kuasa petrol ditawarkan, yang pertama ialah enjin empat silinder pengecas turbo 1.5 liter dengan 166 hp antara 5,000 hingga 5,6000 rpm dan 285 Nm antara 1,400 hingga 3,600 rpm, dan yang kedua enjin empat silinder 2.0 liter pengecas turbo yang menghasilkan 221 hp dan 385 Nm tork.

Yang pertama dipacu oleh roda hadapan, manakala yang kedua boleh dimiliki dengan sistem 4WD generasi ke-5 BorgWarner Haldex. Tetapi tanpa mengira pilihan enjin, SUV menyalurkan output ke tanah melalui transmisi dual-clutch basah tujuh kelajuan.

Built on Great Wall Motor’s L.E.M.O.N. platform, the Big Dog measures 4,620 mm in length, 1,890 mm in width, 1,780 mm in height and has a wheelbase of 2,738 mm. That being said, the Hunting Edition should be slightly longer due to the protruding bumpers. It has a minimum ground clearance of 200 mm, just 20 mm shy of that of the Subaru XV.

Dibina di atas platform L.E.M.O.N milik Great Wall Motor, Big Dog berukuran 4,620 mm panjang, 1,890 mm lebar, 1,780 mm tinggi dan mempunyai jarak roda 2,738 mm. Walau bagaimanapun, Edisi Hunting sepatutnya lebih panjang sedikit kerana bampar yang menonjol. Ia mempunyai pelepasan tanah minimum 200 mm, hanya 20 mm kurang berbanding Subaru XV.

Di China, julat harga Big Dog standard adalah daripada 119,900 yuan (RM78,050) hingga 161,900 yuan (RM105,390) tetapi kit tambahan pada Edisi Hunting patutlah lebih premium.

Previous post

Geely Memperolehi 34% Pegangan Dalam Renault Korea Motors

Next post

RON97 Kini Pada Rekod Tertinggi RM4.31 Seliter

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *