Berita Auto

BMW M5 dan M5 Competition Kini di Malaysia

BMW Malaysia telah memperkenalkan model baru M5 dan M5 Competition.

Selain membawa masuk model i4 M50 dan model M3 dan M4 Competition yang tidak dikenakan cukai, BMW Malaysia juga memperkenalkan model M5 dan M5 Competition terbaharu bulan ini. M5 terbaharu dibina di atas 5 Series G30 yang dipertingkatkan, yang diperkenalkan di Malaysia tahun lepas.

M5 dan M5 Competition sedang diperkenalkan dengan Lambang M Ulang Tahun Ke-50 sebagai standard untuk Malaysia. Ia menampilkan bahagian luar khusus M seperti spoiler belakang M, lampu belakang 3D dan banyak lagi. Di dalamnya, terdapat Paparan Kawalan berdaya sentuh 12.3″.

Kedua-dua M5 dan M5 Competition dikuasakan oleh 4.4L V8 dengan teknologi BMW M TwinPower Turbo. Enjin ini ditala kepada 600hp dan 750Nm tork untuk M5. 0-100km/j dijaga dalam masa 3.4 saat sahaja. M5 Competition mempunyai 25 lagi kuda, memotong masa 0-100km/jnya sebanyak sepersepuluh saat. M5 Competition juga mempunyai sistem ekzos M Sports nipis. Spesifikasi Competition juga menambah shock absorber baharu yang dibuat untuk M8 Gran Coupé, casis yang ditala semula, kedudukan yang lebih rendah (sebanyak 7mm) dan tweak lain pada suspensi dan spring. M5 Competition juga termasuk Pakej Pemandu M, yang meningkatkan kelajuan tertinggi daripada 250km/j kepada 305km/j.

M5 kekal transmisi M Steptronic 8-kelajuan dengan Drivelogic dan pacuan semua roda M xDrive dengan tetapan 2WD untuk mereka yang mahukan semua kuasa dihantar ke roda belakang.

Dari segi harga, BMW M5 boleh didapati dengan harga RM998,800 manakala BMW M5 Competition berharga RM1,188,800. Ini adalah kenderaan M termahal yang diperkenalkan oleh BMW Malaysia tahun ini sempena ulang tahun ke-50 jenama BMW M.

Pemilik BMW M akan mendapat faedah berikut daripada BMW Group Malaysia sebagai standard:

  • 5 tahun perbatuan tanpa had daripada pengilang
  • servis berjadual percuma selama 5 tahun
  • BMW Roadside Assistance dan Accident Hotline
  • BMW Group Loyalty+ Mobile App
  • Kad BMW Privileges
  • BMW Service Online

About the Author

Previous post

BMW M3 Competition, M4 Competition Kini Dengan M xDrive

Next post

Armada Allianz Road Rangers Tambah 5 Lagi Trak Hibrid

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *