Berita Auto

Apa Agaknya Pelancaran 2022 Terakhir Honda Malaysia?

Beberapa bulan lalu, Honda Malaysia menjanjikan pelancaran dua model pada 2022 selain Civic baharu. Sememangnya, salah satu model ini ialah Honda HR-V yang dinanti-nantikan. Kami pada mulanya membuat spekulasi bahawa model kedua ialah Honda BR-V serba baharu, tetapi kami mungkin silap?

Adakah BR-V baharu benar-benar diperlukan?

Honda BR-V telah diperkenalkan di Malaysia pada penghujung tahun 2016. Pada masa itu, Perodua tidak mempunyai Aruz untuk bersaing. Toyota tidak mempunyai Rush. Mitsubishi tidak mempunyai Xpander. Tambahan pula, Perodua Alza kelihatan lama dengan tiada model pengganti diumumkan. BR-V tiba di bawah RM90,000 dan berfungsi sebagai peningkatan untuk pembeli daripada Perodua Alza.

Tetapi hari ini keadaan dalam segmen pasaran itu jauh berbeza. Aruz, Rush dan Xpander semuanya bersaing dalam ruang yang sama. Apatah lagi, pengganti Alza adalah nyata. Jika Perodua menolak model itu pada harga yang baik, BR-V baharu mungkin lemas. Jadi, bagaimana jika Honda Malaysia tidak bercadang untuk memperkenalkan BR-V baharu? Apakah kenderaan pelancaran ke-3 dan terakhir Honda Malaysia untuk 2022? Berikut adalah calon-calon yang mungkin mendatang.

Honda Integra

Walaupun tiada ‘HONDA’ Integra baharu, terdapat ACURA Integra di Amerika Syarikat yang berasaskan platform dan rangkaian kuasa yang sama seperti Civic Si tetapi dengan badan putihnya yang unik. Jika Honda secara global merancang untuk Integra diikuti pasaran lain, kita boleh melihat Honda yang setara dengan Volkswagen Arteon tiba di Malaysia akhir tahun ini.

Walaupun begitu, kami merasakan ini belebih kepada tidak mungkin berbanding BR-V baharu kerana tiada tanda bahawa Integra pemacu kanan sedang dibangunkan. Walaupun mereka mengumumkannya esok, mereka hanya ada 6 bulan untuk pengenalannya ke Malaysia, dan itu terlalu singkat. Kami juga merasakan bahawa pasaran coupé empat pintu mungkin terlalu rendah untuk membawanya ke Malaysia.

Honda Civic Type R

Ini cerita yang serupa dengan Integra tetapi lagilah tidak berkemungkinan. Civic Type R baharu masih belum dipersembahkan lagi. Lebih-lebih lagi, Civic Type R seterusnya ini akan dibina di AS. Type R sebelum ini adalah binaan Jepun (FD) atau binaan UK.

Honda ZR-V (Concept SUV RS)

ZR-V belum wujud lagi, tetapi Konsep SUV RS yang ditunjukkan kurang dari setahun yang lalu menunjukkan bahawa sebuah kereta pengeluaran mungkin datang tidak lama lagi ke pasaran Asia Tenggara untuk mengambil alih Ativa. Jika BR-V generasi ke-2 diperkenalkan di Indonesia, mungkin ZR-V serba baharu akan menjadi pelancaran pertama di Malaysia. Bolehkah Honda pergi dari tiada apa-apa kepada pelancaran dalam masa 6 bulan? Well, BR-V generasi ke-2 bertukar daripada Konsep N7X pada Mei 2021 ke model sedia pengeluaran pada September 2021, jadi kami fikir ia boleh dilakukan.

Honda CR-V

Akhir sekali, terdapat kemungkinan Honda CR-V akan tiba di Malaysia sebelum penghujung tahun 2022. Ini adalah yang paling berkemungkinan kerana sudah pasti ada model baharu di kaki langit dan ia akan dipasarkan di sini. Apatah lagi jurang antara pengenalan Civic generasi sebelumnya dan CR-V hanya lebih setahun. Ada kemungkinan Honda boleh menutup jurang itu untuk generasi ini. Kita tunggu dan lihat.

Calon Lain

Terdapat beberapa kemungkinan lain. Honda mungkin memperkenalkan STPWGN, Fit malah mungkin Honda e semua elektrik baharu untuk memanfaatkan kemerosotan jualan semasa bagi kereta elektrik.

Previous post

Kami Pandu Uji Honda Civic RS Dari KL-Penang-KL

Next post

Honda ZR-V Buat Kemunculan Sulung Di China

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *