Hibrid, Elektrik, Hidrogen

SUV Mercedes-EQS Dipersembahkan: SUV Elektrik Mewah Baharu

SUV Mercedes-EQS membawa kemewahan S-Class ke dalam bentuk SUV elektrik.

Mercedes-Benz berusaha keras untuk memasuki ruang kenderaan elektrik dengan sekurang-kurangnya 8 kenderaan elektrik sepenuhnya menjelang akhir tahun ini. Mereka telah pun melancarkan EQC, EQA, EQV, EQE dan EQS Sedan. Hari ini, mereka memperkenalkan model pertama yang secara rasmi memecahkan tatanama EQ baharu mereka – SUV EQS. Seperti namanya, ini adalah EQS dalam bentuk SUV, jadi terdapat peningkatan ketinggian tunggangan, pelepasan tanah dan ruang untuk 7 orang dalam raksasa mewah ini.

Dari segi saiz, EQS SUV berkongsi jarak roda 3210mm dengan EQS Sedan. Walau bagaimanapun, EQS SUV lebih tinggi 200mm, lebih lebar 33mm, dan lebih kurang sama panjang dari bampar ke bampar (-1mm). Peningkatan saiz keseluruhan ini telah digunakan untuk memuatkan 2 tempat duduk individu dalam baris ketiga.

EQS SUV berkongsi banyak aerodinamik dengan adik 4 pintunya, yang merupakan kereta pengeluaran yang paling aerodinamik di dunia.

Terdapat 3 pilihan powertrain yang tersedia untuk SUV EQS. Versi asas ialah pacuan roda belakang sahaja, tetapi dua versi 4MATIC menambah drive train pacuan elektrik ke gandar hadapan. Model 4MATIC juga didatangkan dengan Torque Shift, yang membolehkan pengagihan tork pacuan yang berubah-ubah antara roda hadapan dan belakang untuk kecekapan terbaik.

Walaupun begitu, ia adalah model pacuan roda belakang dengan kecekapan dan julat tenaga terbaik keseluruhan. Semua drive train pacuan elektrik dalam SUV EQS adalah daripada jenis motor segerak tetap/permanently synchronous motor (PSM).

Gandar hadapan SUV EQS menampilkan four-link axle manakala bahagian belakang menggunakan suspensi independent multi-link. Suspensi udara AIRMATIC adalah standard dengan continuously adjustable damping (ADS+). Terdapat stereng gandar belakang untuk mobiliti yang lebih baik di bandar dan merentas desa.

EQS SUV didatangkan dengan Treler Maneuvering Assist dan ciri perisian MBUX Augmented Reality Navigation yang boleh diaktifkan SELEPAS membeli kenderaan. Tambahan 10 darjah sudut stereng juga tersedia sebagai muat turun perisian pilihan.

Dari segi keselamatan, SUV Mercedes EQS mempunyai sel penumpang tegar, zon remuk khas dan sistem sekatan terkini. Di Eropah, SUV EQS boleh mengesan jika tempat duduk belakang benar-benar diduduki dan memberi amaran kepada pemandu jika tali pinggang keledar tidak diikat khusus untuk setiap tempat duduk. Ia juga akan mengingatkan pemandu tentang kanak-kanak atau penghuni yang terlepas pandang apabila meninggalkan kenderaan.

‘Jangan pandang belakang’.

Di dalam, SUV Mercedes-EQS menampilkan skrin Hiper MBUX yang sama dengan EQS Sedan yang merangkumi keseluruhan papan pemuka. Skrin Hiper meletakkan paparan OLED di bawah kaca biasa dan bercantum secara visual. Terdapat juga sistem bunyi Dolby Atmos untuk campuran studio terbaik dalam kelas yang mungkin dalam kereta dengan pengalaman audio 360 darjah.

Spesifikasi SUV Mercedes-EQS

EQS 450+EQS 450 4MATICEQS 580 4MATIC
Driven WheelsRear-Wheel DriveAll-Wheel DriveAll-Wheel Drive
Output265kW265kW400kW
Torque568Nm800Nm858Nm
Consumption23,0 – 18,6kWh/100 km24,0 – 20,0kWh/100 km24,0 – 20,0kWh/100 km
Range536 – 660KM507 – 613KM507 – 613KM

Previous post

Mazda MX-5 RF Dikemaskini Di Malaysia Dengan Kinematic Posture Control

Next post

DS3 Crossback Dikesan Sedang Diuji Di Sekitar Glenmarie

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *