Berita Auto

Proton Akan Melancarkan SATU LAGI Saga Yang Dikemaskini Tidak Lama Lagi.

Ya, ada satu lagi facelift untuk Saga yang akan datang dalam masa beberapa minggu ini.

Nampaknya baru-baru ini Proton dan Geely Auto melancarkan Saga yang dipertingkatkan dengan ciri untuk mencabar pesaing terdekatnya, Perodua Bezza. Pada Ogos 2019, Saga semasa (gambar di bawah) telah dilancarkan dalam beberapa varian dan ia berharga daripada RM39,800.

Dengan janji pemanduan yang lebih andal dan mudah diselenggara, Saga yang disemak semula ini diterima baik sehinggakan Perodua turut melancarkan Bezza yang disemak semula dengan ciri keselamatan dan keselesaan tambahan pada Mac 2020.

proton-saga-facelift-2022-2.0

Namun, bilik pameran Proton berjaya memindahkan beberapa unit Saga ini apabila pasaran kelas pertengahan menyusut dan tiada saingan lain untuk segmen eksklusif ini (tambahan pula, kedua-dua jenama adalah kereta nasional Malaysia dan kedua-duanya menikmati cukai keutamaan).

Jadi, mengapa Proton dan Geely mengeluarkan satu lagi facelift untuk Saga? Well, dengan kebanyakan kos penyelidikan dan pembangunan ditanggung dan memandangkan segmen itu terus menikmati jualan pesat kerana ride-sharing, e-hailing dan leasing kereta semakin popular di kalangan pembeli kereta berpendapatan rendah, ini mungkin masa yang sesuai.

Tambahan pula, terdapat Proton hibrid plug-in mendatang dan juga Persona serba baharu (berita ini akan kami kongsikan tidak lama lagi) yang bermakna akan ada banyak stok untuk peniaga Proton tolak.

Jadi, adakah Saga yang disemak semula ini akan mendapat enjin yang dibekalkan kepada model ‘eksport‘ Saga? Well, enjin berkapasiti lebih kecil yang digunakan dalam Saga eksport telah dilakukan untuk mendapatkan cukai import yang lebih baik untuk kereta ‘mesra alam’ yang diperlukan dalam pasaran terlibat.

Saga 2022 yang disemak semula akan mengekalkan enjin VVT empat silinder 1,332cc yang menghasilkan kuasa 94hp pada 5,750 rpm dan tork 120Nm pada 4,000 rpm. Harga jualan semasa bermula daripada RM32,800 untuk varian kotak gear manual Standard kepada RM39,800 untuk varian kotak gear automatik Premium.

Kami pasti dengan sedikit perubahan kepada ciri-ciri dalam model Premium Saga yang dikongsi dengan model Standard, pengurusan Proton dan Geely Auto juga akan menurunkan harga jualan untuk memberi minat tambahan kepada pembeli kereta yang mementingkan bajet.

Mungkin juga akan ada sistem maklumat hiburan yang dikemas kini untuk terus mendahului Bezza yang mudah untuk digabungkan kerana Iriz dan Persona sudah menggunakan versi yang dikemas kini.

Tempat duduk dan panel pintu pula mungkin mendapat peningkatan dengan tempat duduk kulit tiruan dan stereng berbalut kulit untuk menambahkan sentuhan kemewahan pada kabin sedan kompak ini.

Akhir sekali, beberapa pelekat di sini dan di sana pada badan dengan warna edisi terhad, seperti yang dilakukan pada awal 2021 akan membuatkan sebilangan rakyat Malaysia cukup teruja untuk bergegas ke bilik pameran untuk membeli satu.

Previous post

Alpina B4 Gran Coupe Ibarat BMW M4 Gran Coupe

Next post

Bank Muamalat Tawar Skim Pembiayaan Berperingkat Untuk Kereta Proton, Mitsubishi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *