Berita Auto

Porsche 911 Sport Classic Debut, Hanya 1250 Akan Dibina

Ini dia Porsche 911 Sport Classic edisi terhad, penghormatan kepada 911 Carrera RS 2.7 ’70an.

Porsche sudah mula membuat nostalgia berkesan untuk mereka dengan strategi Reka Bentuk Warisan mereka. Hanya beberapa tahun yang lalu, mereka memperkenalkan 911 Targa 4S Heritage Design Edition, yang mereka jual di Malaysia pada harga RM1.677 juta satu. Kini, mereka membawa satu lagi warisan mereka ke hadapan di atas platform 911 moden. Ia adalah Porsche 911 Sport Classic – penghormatan kepada Porsche 911 Carrera RS 2.7 era 1970-an – Porsche pertama yang menggunakan nama ‘Carrera’.

Ia berdasarkan 911 Turbo S era 992 semasa. Ini bermakna ia didatangkan dengan Porsche Ceramic Composite Brakes dengan kaliper hitam, Porsche Dynamic Chassis Control, Rear Axle Steering, Sport Chrono Package, sistem modified Sport Exhaust, Porsche Active Suspension Management Sport. Selain itu, ia adalah model pacuan roda belakang sahaja dengan kadar spring gandar hadapan yang lebih rendah berbanding dengan 911 Turbo S standard.

3.7L twin turbo flat six yang sama terdapat di sini, tetapi dalam 911 Sport Classic ini, satu-satunya pilihan transmisi ialah manual 7-kelajuan. Enjin itu menghasilkan 543 kuasa kuda dan kira-kira 600Nm tork. Ini menjadikannya Porsche 911 paling berkuasa untuk dilengkapi dengan transmisi manual. Sudah tentu, pemetaan enjin perlu disemak untuk transmisi ini.

911 Sport Classic akan dihadkan kepada hanya 1,250 unit di seluruh dunia. Isyarat penggayaan daripada 911 Carrera RS 2.7 terdapat di sini dalam semangat dan bentuk. Ini termasuk lambang Porsche warisan yang sama, lencana dan tulisan Porsche yang disiapkan dalam emas SEBENAR dan banyak lagi.

Ia juga mengambil petunjuk daripada model warisan lain seperti Porsche 356, yang mana asalnya warna badan. Pelanggan juga boleh menentukan model ini dalam Black, Agate Grey Metallic atau Gentian Blue Metallic.

911 Sports Classic mendapat penampilan yang unik berkat bibir spoiler tetap dan hud CFRP dan bumbung double-bubble CFRP yang ditempah khas. Nombor di sisi kereta berwarna putih boleh disesuaikan tanpa kos asalkan panjangnya 1-2 digit. Ini adalah pelekat yang boleh ditanggalkan pada masa hadapan.

Rim adalah tafsiran moden reka bentuk Fuchs klasik. Di bahagian belakang, potongan telah dikeluarkan dari 911 Turbo S untuk penampilan yang lebih licin. Spoiler ekor itik CFRP yang besar telah ditambah untuk melengkapkan penghormatan.

Bahagian dalamannya adalah kemunculan zaman 60-an dan 70-an dengan tengah tempat duduk dan panel pintu dalam kain Pepita. Kulit separuh anilin dalam cognac hitam dan klasik mendominasi bahagian dalam buat kali pertama sejak 918 Spyder. Kemasan kayu Open-pore dark Paldao adalah standard. Takometer analog tengah telah selesaikan dengan jarum putih dan tanda skala bersama nombor hijau dan aksen.

Tiada harga telah diumumkan.

Previous post

Proton Kembali Ke Pasaran Afrika Selatan Selepas 10 Tahun

Next post

Toyota GR Supra Dapat Transmisi Manual 6 Kelajuan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *