Undang - Undang

MITI Menjelaskan Garis Panduan Mengimport Kenderaan Elektrik Baharu dan Terpakai

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia/Malaysian Ministry Of International Trade And Industry (MITI) memperjelas beberapa peraturan mengenai import Kenderaan Elektrik/Electric Vehicle (EV).

Awal tahun ini, kerajaan Malaysia memutuskan untuk memberi insentif kepada penjualan kenderaan elektrik di negara ini dengan mengecualikan sementara kereta ini daripada cukai jalan dan daripada duti eksais dan import.

Digandingkan dengan pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan yang berterusan ke atas kereta baharu dan anda akan mempunyai pasaran yang sangat kompetitif untuk EV baharu.

Walau bagaimanapun, dengan sebarang kelemahan yang membawa kelebihan daya saing baharu, akan ada pihak yang ingin mengeksploitasi perkara ini. Oleh itu, MITI minggu ini telah menjawab beberapa soalan yang diajukan kepadanya mengenai penjualan kenderaan elektrik baharu dan terpakai. Soalan-soalan itu nampaknya dikemukakan oleh PEKEMA, yang merupakan pengimport dan penjual kenderaan dibaik pulih terpakai di Malaysia.

Soalan pertama yang mereka jawab ialah mengenai kenderaan elektrik yang boleh diimport dengan pengecualian cukai. Jawapan MITI ialah mereka tidak mempunyai senarai kenderaan yang terkecuali.

Selagi EV memenuhi piawaian antarabangsa yang telah ditetapkan, iaitu UNR100 untuk kereta elektrik dan UNR136/MS2413/MS2688 untuk basikal elektrik, mereka akan layak mendapat pengecualian cukai.

Soalan kedua ialah mengenai garis panduan rasmi mengenai dokumentasi dan kod tarif untuk urusan dengan Kastam Diraja Malaysia dan Jabatan Pengangkutan Jalan.

Menjawab soalan itu, MITI berkata bahawa syarikat AP Terbuka mesti mengemukakan permohonan mereka untuk kelulusan dalam CARA YANG TEPAT MASA dengan maklumat berikut:

  • Pengesahan kod klasifikasi oleh Kastam Diraja Malaysia;
  • Negara asal (pengilang);
  • Spesifikasi teknikal kenderaan;
  • Gambar;
  • Anggaran harga jualan; 1. Salinan Peraturan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu No. 100 (untuk kereta elektrik); dan 2. Peraturan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu No. 136 atau MS 2413 atau MS 2688 (untuk motosikal elektrik).

MITI berkata ia kemudiannya akan mendapat pengesahan daripada Malaysian Automotive Robotics and Internet of Things Institute (MARii) sama ada kenderaan berkenaan adalah daripada jenama EV yang diiktiraf. (Adakah MARii masih relevan selepas isu rasuah baru-baru ini?)

Mereka mengatakan bahawa bahagian akhir perkara ini hanya digunakan untuk EV daripada jenama dari People’s Republic of China (PRC) dan negara lain yang memasarkan kenderaan yang tidak mematuhi peraturan piawaian PBB.

Perlu diingat bahawa ini tidak terpakai kepada EV daripada jenama popular seperti Tesla, Mercedes-Benz, Porsche, Audi, MG, Honda, Ford, BMW dan Nissan kerana jenama ini tidak akan menghadapi masalah mendapatkan Kelulusan Jenis Kenderaan/Vehicle Type Approval (VTA) mereka daripada Jabatan Pengangkutan Jalan.

Mereka juga menambah bahawa syarikat pertama yang memohon AP untuk model EV yang belum diproses oleh MITI juga mesti menyerahkan salinan VTA (yang datang selepas kenderaan itu diimport dan diuji oleh Jabatan Pengangkutan Jalan).

Previous post

Isuzu D-Max - 1,233 Unit Berjaya Dijual Pada Bulan Mac 2022

Next post

2 Juta Kenderaan Dijangka Guna Lebuhraya Menjelang Hari Raya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *