Berita AutoBisnes

Mengapa Beberapa Jurujual Kereta Baharu Tidak Melayan Pelanggan?

Mesti ada sebab mengapa jurujual tidak melayan pelanggan walk-in.

Ini mengingatkan kami tiga dekad yang lalu apabila kami masuk ke bilik pameran Proton di Bangsar Utama, Kuala Lumpur untuk melihat dengan lebih dekat Proton Iswara 1.5I (‘I’ untuk ‘Istimewa’ dan bukan Injection) dan tidak seorang pun jurujual melayan kami apabila kami memasuki bilik pameran mereka.

Beberapa tahun kemudian, apabila kami melawat bilik pameran kereta yang telah dibaik pulih, kami mengalami pengalaman yang sama. Kedua-dua kali kami berpakaian kemas dengan pakaian pejabat. Kenapa? Well, dengan bilik pameran Proton, ia adalah masa jualan melonjak dan senarai menunggu adalah panjang.

Jurujual akan meminta wang ‘ang pow’ daripada pembeli untuk mendapatkan penghantaran yang cepat dan selalunya tiada pilihan warna, anda mengambil apa yang mereka peruntukkan kepada anda. Dengan pengedar kereta recon, ekonomi Malaysia berkembang pesat dan jurujual mereka (yang biasanya saudara mara) semuanya sudah kaya raya dan hanya menerima pesanan.

Semua ini berubah dalam dua dekad yang lalu apabila bilik pameran kereta dibuka di mana-mana dan persaingan menjadi lebih sengit dan jurujual kereta terpaksa mengikuti kursus latihan untuk mendapatkan pengetahuan produk yang baik dan memahami cara menangani semua lapisan masyarakat.

Malah lelaki berseluar pendek, berbaju tee kotor dan selipar itu mesti diberi perhatian kerana dia mungkin pembeli misteri atau lebih teruk lagi, wartawan permotoran yang cuba mendapatkan cerita.

Memandangkan persaingan untuk jualan yang lebih baik meningkat dalam dekad yang lalu, kami melihat ‘beberapa’ bilik pameran kereta mula menggunakan ‘keghairahan’ (sales women dalam pakaian seksi) untuk mendapatkan tempahan dan nampaknya itu memang menjadi. Sigh! Kita juga dapat tahu bahawa jualan sales woman melebihi jualan abang lelaki bulan demi bulan. Skirt pendek dan baju ketat nampaknya berjaya.

Sementara itu, dalam beberapa bulan kebelakangan ini kami telah membaca di beberapa halaman peminat kereta Facebook bagaimana sesetengah rakyat Malaysia telah diabaikan sama sekali oleh jurujual bilik pameran kereta. Dengan pengalaman mereka yang dikongsi dengan cerita dan beberapa gambar, kami melakukan penyiasatan sendiri dan inilah sebabnya.

Kita mulakan dengan jualan kereta elektrik. Terdapat sebilangan rakyat Malaysia yang ingin tahu tentang kenderaan elektrik dan mereka tidak mempunyai niat atau kemampuan untuk membelinya sekarang. Walau bagaimanapun, mereka ingin melawat bilik pameran dan mendapatkan pandu uji dan pemahaman yang lebih baik tentang teknologi ini.

Ini memenatkan jurujual kerana mereka perlu mengisi borang untuk pandu uji, memberikan penjelasan terperinci dan membawa walk-in untuk pandu uji. Bateri kenderaan juga mesti dicas sepenuhnya.

Kemudian ada juga beberapa peminat kereta, yang hanya mengunjungi bilik pameran pada hujung minggu untuk ‘buang masa’ dan menikmati ‘kopi percuma’ dan memandu uji dan kemudian balik tanpa sebarang niat untuk membeli.

Akhir sekali, isu terbesar dengan beberapa jenama kereta ialah TIDAK ADA STOK! Ya, apabila tiada stok beberapa model kereta dan bilik pameran tetap dibuka, ini bermakna jawapan yang berulang dan berterusan ‘maaf, tetapi kami tiada stok dan kami hanya boleh menghantar dalam masa 9 hingga 10 bulan’.

Ini memenatkan kerana sesetengah pelanggan boleh menjadi kurang ajar dan juga menuntut penghantaran cepat kerana mereka mahukan kereta baharu sebelum tempoh masa diskaun SST tamat dalam beberapa bulan.

Jadi, kami berharap jurujual terus lebih bertolak ansur dan mereka yang tidak ada kerja lain dan saja membuang masa di bilik pameran silalah pergi buat kerja beramal.

Disclaimer: Buka semua jurujual ya. Bukan semua. Ada yang champion.

Previous post

Honda Civic Type R Akan Datang Lebih Laju Di Litar Suzuka Berbanding Yang Semasa

Next post

Lamborghini Huracan Tecnica Senjata Litar Dan Jalan Raya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *