Uncategorized

Mazda MX-30 EV Akan Habis Dijual Apabila Tiba Nanti. Ini Sebabnya.

Ya, julat MX-30 bukan saja yang terbaik dalam kelasnya, tetapi ia hampir dengan Mini EV.

Sejak Bermaz Motor (penjaga jenama Mazda di Malaysia) prebiu kenderaan semua elektrik (EV)  MX-30 seminggu yang lalu, tidak ada cerita lain tetapi cerita tentang jarak pemanduannya yang paling baik sejauh 210 kilometer manakala kenderaan elektrik lain yang sedang dijual mempunyai jarak pemanduan yang lebih jauh, iaitu dari 235 kilometer ke atas.

Kini, Mazda EV yang pertama mungkin akan berharga sekitar RM198,800 dan di sinilah datangnya beberapa persepsi negatif mengenainya. Kenapa, Mini Cooper SE dengan bateri 32.6 kWj berharga RM178,888 (hampir RM20,000 kurang daripada MX-30) dengan jarak sejauh 235 kilometer.

Kemudian ada Hyundai Kona EV dengan bateri 28kWj dan julat pemanduan elektrik 280km yang diuji pengeluar daripada bateri 39.2kWj dan ia berharga daripada hanya RM149,888 (hampir RM49,000 kurang).

Kini, dengan pesaing terdekat berharga lebih rendah dan menawarkan jarak pemanduan yang lebih tinggi, adalah lebih difahami mengapa ramai peminat EV Malaysia mempunyai komen yang agak negatif dalam talian mengenai harga jualannya.

Kami melihat dengan teliti isu ini dan inilah pendapat kami. Pertama, pengeluar kereta Jepun tidak berusaha keras untuk mendapatkan rangkaian elektrik dalam tempoh 5 hingga 6 tahun yang lalu kerana ia membawa isu penambahan berat daripada sistem bateri dan kos teknologi.

Ya, pengeluar kereta Eropah dan sudah tentu Amerika adalah mereka yang mendesak untuk plug-in hybrids (PHEV) dan powertrain elektrik penuh ketika mereka mengejar isu pelepasan di negara mereka.

Sementara itu, pengeluar kereta Jepun seperti Mazda baru-baru ini melihat kepada kenderaan elektrik dan tidak tergesa-gesa walaupun untuk hibrid plug-in yang terbukti sangat mahal untuk dibina (kerana mereka mempunyai enjin petrol dan juga powertrain berkuasa bateri), masih mengeluarkan pelepasan daripada enjin petrolnya dan lebih teruk lagi memberikan kebolehpercayaan yang sangat rendah dan jangan lupa nilai jualan semula yang teruk.

Oleh itu, bagi jurutera dan pengurusan Mazda, dorongan adalah ke arah enjin berkuasa petrol yang lebih cekap yang akan menjadi rangkaian kuasa Skyactiv generasi akan datang.

Jadi, jika anda fikir MX-30 bukan untuk anda, pergi sahaja dan beli EV lain yang lebih masuk akal untuk belanjawan anda. Kami agak pasti bahawa semua unit MX-30 yang diperuntukkan untuk Malaysia akan habis dijual sebelum pelancaran rasminya dan sehingga akhir tahun depan tempahan akan diteruskan kerana ia adalah kenderaan elektrik yang direka bentuk yang tampan dan funky.

Previous post

Op Selamat: PDRM Buru Pesalah Trafik Miliki Waran Tangkap

Next post

Lexus NX 2022 Boleh Mula Ditempah - Harga Dari RM370,888

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *