Kemalangan / Rosak / Recall

Mamat Klang Yang Sengaja Mencampakkan Diri Kehadapan Cermin Kereta Ditahan

Polis sudah menahan suspek penipuan/scam ‘langgar bayar’ di Klang.

Polis Diraja Malaysia telah menahan seorang suspek berusia 25 tahun kerana mencampakkan dirinya ke hadapan sebuah kereta di Jalan Goh Hock Huat di Klang awal bulan ini. Video dashcam merakamkan suspek dengan sengaja berlari ke arah kereta mangsa dan mencampakkan dirinya ke cermin hadapan, menyebabkan cermin kereta itu berkecai. Suspek memakai topeng muka dalam video yang mengaburkan identitinya. Berikut ialah video yang dimuat naik di YouTube oleh Berita Harian Online.

Rakaman dashcam itu nampaknya berlaku pada 7 April 2022 dan menjadi tular selepas ia dimuat naik. Lelaki dalam rakaman itu segera dibantu oleh dua wanita. Ketua Polis Daerah Klang Utara Asisten Komisioner S Vijaya Rao berkata, suspek telah ditahan di Jalan Shahpadu Rantau Panjang pada pagi 15 April 2022. Dia telah direman untuk membantu siasatan. Kes itu diklasifikasikan di bawah Seksyen 336 Kanun Keseksaan untuk tindakan yang membahayakan nyawa dan keselamatan orang lain.

Jika didakwa, suspek boleh dihukum penjara sehingga 3 bulan dan denda sehingga RM500, mungkin kedua-duanya. Polis menghadapi masalah untuk mengesan suspek kerana dia tidak mendapatkan bantuan perubatan daripada mana-mana hospital atau klinik untuk kecederaan ringan yang diterimanya. Suspek melarikan diri dari tempat kejadian sebaik diberitahu kenderaan itu dipasang dashcam.

Ini adalah taktik biasa yang digunakan oleh penipu untuk mendapat wang pampasan daripada syarikat insuran atau untuk menakut-nakutkan atau menyalahkan pemandu supaya ‘setel’ dengan mereka terus. Inilah sebabnya mengapa sangat penting untuk memasang kamera pemuka yang agak murah pada cermin depan kereta anda. Ia juga penting untuk melaporkan kejadian sedemikian kepada polis terutamanya jika anda mempunyai rakaman untuk mencari pelaku. Kejadian seperti ini juga boleh berlaku dengan pengguna kenderaan, yang kadangkala memandu secara tidak menentu dan menyebabkan insiden membuat tuntutan insuran motor.

Previous post

Beli BMW i4 Fastback Elektrik Atau BMW iX SAV?

Next post

Chery Membuka Institut R&D Di Anhui Didedikasikan Kepada Teknologi Kenderaan Generasi Seterusnya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *