Bisnes

Lotus Cars Kembali Ke Malaysia, Bilik Pameran Dibuka

Lotus Cars Buka Bilik Pameran Flagship Mereka Dengan Pelancaran Emira

Jumaat 8 April 2022 adalah hari yang istimewa untuk pencinta kereta sport Malaysia dan juga ahli kelab kereta Lotus di Malaysia kerana penjaga jenama Lotus Cars yang serba baharu akan mengumumkan pembukaan rasmi Bilik Pameran Flagship Lotus Cars yang serba baharu di Shah Alam Malaysia, terletak secara strategik di kawasan perindustrian Bukit Jelutong.

Bersempena dengan pembukaan bilik pameran flagship Lotus Cars yang serba baharu ini, mereka juga akan memperkenalkan Lotus Emira untuk pasaran Malaysia.

Tempahan untuk Lotus Emira di Malaysia telah dibuka sejak Julai 2021 dengan bayaran hanya RM10,000 dan beberapa pemilik bertuah pertama akan mendapatkan kereta mereka pada hujung minggu ini.

Lotus Emira telah dilancarkan tahun lepas dan terdapat ulasan yang memberangsangkan daripada semua media British yang telah memandu ujinya, termasuk pemandu lumba Jensen Button. Nampaknya pemilik baharu Lotus Cars, Geely Auto telah menepati kebanyakan janji mereka untuk membawa Lotus ke dalam liga yang sama dengan jenama kereta sport premium Eropah.

Lotus Emira ialah kereta sport premium enjin pertengahan serba baharu yang merangkumi transformasi berterusan perniagaan dan jenama Lotus dengan sempurna. Ia menampilkan semua ciri yang diharapkan dunia automotif daripada Lotus iaitu reka bentuk yang menarik, prestasi dinamik yang mendebarkan memberikan tunggangan dan pengendalian terbaik dalam kelasnya, aerodinamik yang luar biasa dan pengalaman tiada tandingan ‘Untuk Pemandu’.

Unit AMG Lotus baharu ialah pengecas turbo 2.0 liter empat silinder ‘i4’ daripada bahagian prestasi Mercedes-Benz.

Bekerjasama dengan Lotus buat pertama kalinya, AMG telah hadir sebagai rakan kongsi teknikal dalam program Emira, dengan beberapa perubahan asas dibuat pada set-up empat silinder in-line untuk debut Lotusnya. Dipasang melintang dan memberikan pacuan roda belakang, unit ini telah diubah suai dengan sistem salur udara baharu dan ekzos baharu untuk disesuaikan dengan watak Emira.

Enjin kedua lebih dikenali, Toyota V6 cas super 3.5 liter (serupa dengan enjin yang digunakan dalam Toyota Mark X) yang sangat digemari oleh pemandu Lotus Exige dan Evora. Kereta tersebut akan dijual dengan manual, automatik dan juga Dual Clutch Transmission (DCT).

Merentasi julat Emira, output kuasa adalah antara 360bhp dan 400bhp semasa pelancaran, dengan masa pecutan 0-62mph (0-100km/j) dalam masa kurang daripada 4.5 saat dan kelajuan tertinggi sehingga 180mph (290km/j).

Tork maksimum ialah 430Nm dan pelepasan CO2 akan bermula di bawah 180g/km. Kereta itu mempunyai berat sasaran 1,405kg dalam bentuk paling ringan dan harga akan bermula pada harga kurang daripada £60,000. Ini bermakna harga jualan di Malaysia berada di antara RM630,000 hingga RM680,000.

Previous post

Servis Kereta Anda Dengan Tawaran GoCar Garage Raya 2022 Dengan Penjimatan Sehingga 50%

Next post

Ketua Polis Negara Mahu Haramkan Penjualan Suzuki Raider R150 Fi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *