Uncategorized

Lexus RZ Adalah Kereta Elektrik Pertama Daripada Jenama Ini

Selepas lebih sedekad hibrid, Lexus RZ serba elektrik akhirnya didedahkan.

Lexus telah menggandakan perniagaan kereta elektrik dengan RZ baharu mereka. Kenderaan elektrik bateri (BEV) ini berkait rapat dengan Toyota bZ4X dan Subaru Solterra – BEV pertama daripada jenama kereta Jepun tersebut. Ini bukan BEV pertama daripada Lexus – penghormatan itu diberikan kepada UX300e. Walau bagaimanapun, ini adalah model EV khusus pertama tanpa rangkaian kuasa ICE yang tersedia untuk RZ sama sekali. Lexus mempunyai matlamat bercita-cita tinggi untuk tidak menjual apa-apa selain BEV menjelang 2035, jadi RZ ialah model penting yang mungkin melihat pendekatan jenama terhadap kereta jenis ini. Penalaan halus dan pembangunan kenderaan ini telah dijalankan di Pusat Teknikal Toyota Shumoyama.

Dari segi statistik prestasi utama, Lexus RZ 450e adalah sama dengan kenderaan tersebut dalam bentuk pacuan semua roda mereka. Ini bermakna ia terletak di atas casis e-TNGA baharu, ia menggunakan bateri litium-ion 71.4kWh, dan mempunyai motor pada setiap gandar dengan 150kW ke gandar hadapan dan 80kW pada gandar belakang. Unit pemacu gandar belakang yang lebih kecil adalah disebabkan oleh faktor bentuk profilnya yang rendah, yang membolehkan ruang penumpang dan kargo dalaman yang lebih besar. Selain itu, motor belakang mendapat penyongsang belakang yang lebih cekap untuk julat pelayaran yang meningkat. Julat yang disiarkan ialah 360km pada roda 18″ menggunakan piawaian lazim untuk julat EV di AS. bZ4X serupa Toyota dinilai pada jarak 460km berdasarkan ujian dalaman.

Pacuan semua roda DIRECT4 ialah istilah pemasaran untuk sistem ini. Sistem ini menggunakan kelajuan kenderaan roda, pecutan, maklumat sudut stereng dan banyak lagi untuk mengawal pengagihan kuasa. Apabila kuk stereng dipusing, daya pacuan adalah pincang roda hadapan. Ini beralih ke roda belakang apabila keluar dari selekoh.

Pemanduan Tandatangan Lexus pada RZ telah dibangunkan dengan tujuan berikut:

  • berasa selamat untuk ditunggang
  • menyenangkan dengan sentuhan
  • menggembirakan untuk dipandu

Buat pertama kalinya, Lexus menggunakan Peredam Reaktif Frekuensi/Frequency Reactive Dampers, yang mengubah dampening force pada extension stroke absorber tidak balas kepada input frekuensi permukaan jalan.

Dari segi reka bentuk, siluet ini juga hampir sama dengan bZ4X dan Solterra, tetapi jelas bahawa Lexus telah berusaha untuk membezakan model ini daripada adik-beradiknya. Gril gelendong Lexus kini telah berubah menjadi ‘Spindle Body’ BEV kerana bahagian hadapannya banyak ditutup untuk aerodinamik. Ini akan menjadi estetik yang akan diikuti oleh Lexus BEV pada masa hadapan. Skim warna dua tona baharu akan mempunyai bahagian hadapan, hud atas dan bumbung RZ yang dihias dalam warna hitam berbeza dengan warna badan yang lain.

2022.03.28

Di dalam, bahagian dalam yang luas dengan bahan yang diperoleh secara mampan telah dihasilkan. Stereng yoke adalah pilihan dengan teknologi steer-by-wire. Yoke ini dipasangkan pada sudut yang lebih mudah dikendalikan oleh pemandu. Dengan Lane Tracing Assist, hanya sedikit input stereng diperlukan.

Skrin sentuh 14″ berfungsi sebagai paparan infotainment. Lexus menggunakan kaca akustik dan reka bentuk weather stripping baharu untuk mencipta dalaman yang sangat senyap.

Sistem pencahayaan persekitaran ‘Shadowy’ yang agak menarik.

Bahan ultrasuede membentuk upholsteri tempat duduk. Ini diperbuat daripada 30% bahan mampan berasaskan bio. Bahagian dalam boleh dipilih dalam Orage (bukan salah taip), Palomino dan Dapple Grey/Black.

Di AS, pelanggan boleh mengharapkan Lexus RZ 450e di bilik pameran menjelang akhir tahun ini.

SPESIFIKASI AWAL

Spesifikasi utama RZ baharu (prototaip)

Previous post

Adakah Dakwaan Reseller Tesla Ini Dapat Mengaturkan Tuntutan Waranti Pelanggannya Benar?

Next post

Theophilus Lakar Kemungkinan Rupa BMW 7 Baharu Jika Grilnya Besar Habis

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *