Berita Auto

Honda HR-V Amerika Utara Lebih Besar Dan Mendapat Suspensi Bebas Belakang

Honda HR-V Amerika Utara telah disempurnakan.

Pasaran Malaysia sedang bersiap sedia untuk pelancaran Honda HR-V serba baharu. Ramai pembeli bertahan membeli Toyota Corolla Cross hanya untuk melihat bagaimana Honda Malaysia akan mempersembahkan crossover segmen B generasi ke-2 ini. Namun di AS, HR-V yang akan datang adalah sesuatu yang sama sekali berbeza daripada apa yang akan diterima oleh seluruh dunia. Honda HR-V Amerika Utara sebenarnya adalah satu segmen lebih besar dan berdasarkan Honda Civic generasi ke-11.

Ini bermakna ia menjadi pesaing yang lebih berkesan berbanding Toyota Corolla Cross yang baru-baru ini dilancarkan di pasaran AS. Walaupun Corolla Cross terletak pada platform TNGA-C yang serupa dengan sedan Corolla, ia didatangkan dengan torsion beam di bahagian belakang.

Honda HR-V pasaran AS yang akan datang ini akan mendapat penggantungan belakang bebas sepenuhnya, yang mungkin menjadikannya lebih halus dan yakin di selekoh.

Selain casis dan penggantungan, kami juga mendapat beberapa petunjuk tentang peralatan. Honda of America berkata HR-V mereka akan mendapat lampu depan dan lampu belakang LED serta pengelap cermin depan tersembunyi. HR-V ini juga mendapat manfaat daripada teknologi pematerian laser yang sama yang digunakan dalam pembinaan Honda Civic generasi ke-11, yang menghapuskan acuan bumbung.

Kami juga dapat melihat dengan baik reka bentuk luaran HR-V Amerika.

Perbandingan Reka Bentuk HR-V AS lwn HR-V Global

Depan

Dari depan, HR-V AS dan HR-V global kelihatan seperti dua kenderaan yang sama sekali berbeza daripada pengeluar kereta yang berbeza. Jeriji HR-V Amerika menampilkan struktur kekisi heksagon 3D yang rumit dalam warna hitam manakala kereta global mendapat palang mendatar dalam warna badan dengan jalur krom tunggal di bahagian atas. Lampu depan HR-V Amerika mengingatkan Civic semasa manakala model global kelihatan lebih seperti City dengan DRLnya terletak di ‘alis’ bahagian lampu itu. Tudung yang membonjol pada HRV AS juga kelihatan lebih dramatik, dan mengalir ke gril, yang diletakkan rendah sedikit di hadapan.

Sisi

Dari sisi, jelas bahawa kereta ini tidak sama. Dari segi perkadaran, nampaknya model Amerika mempunyai overhang yang lebih panjang. Di bahagian belakang, HR-V Amerika juga mempunyai bentuk yang lebih konvensional berbanding HR-V global yang kaca belakangnya dan bampar belakangnya melonjak tajam ke arah tengah. Model global juga kelihatan mempunyai garis bumbung yang lebih landai dan pemegang pintu belakang tersembunyi berbanding rupa konvensional model Amerika baharu ini. Apa yang ada pada model Amerika ialah kaca lebih sedikit di antara tiang C- dan D di mana HR-V global sesuai dengan tingkap yang lebih panjang untuk penumpang belakang. Ini juga nampaknya diterjemahkan kepada pintu yang lebih panjang di bahagian belakang, yang mungkin akan membawa kepada ciri-ciri kemasukan dan jalan keluar yang sangat berbeza untuk penghuni di belakang kedua-dua kereta.

Belakang

Dari belakang, ia sangat jelas bahawa HR-V Amerika adalah kereta yang lebih melengkung daripada HR-V global. Kerja logam adalah lebih banyak gelembung. Mereka juga telah memilih untuk menyerupai HR-V yang lebih lama dan Civic baharu di belakang. Bar lampu tunggal yang menghubungkan dua lampu belakang yang dilihat pada model global tidak terdapat di sini. HR-V AS juga nampaknya mempunyai spoiler belakang yang lebih besar.

Previous post

Jualan Suku Pertama 2022 Perodua Naik 6.4%

Next post

Hironobu Yoshimura Dilantik Pengarah Urusan, CEO Baharu Honda Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *