Bisnes

Great Wall Motors China Disahkan Akan Dibuka Di Malaysia

Kalau demikian, apakah kesannya kepada penjaga jenama Great Wall yang sedia ada, Go Auto?

Sehingga beberapa tahun yang lalu, Go Auto mempunyai jualan yang berpatutan di Malaysia dengan kenderaan Great Wall yang mereka jual.

Kemudian pada tahun 2020 mereka membawa masuk beberapa unit kenderaan elektrik Great Wall untuk mendapatkan type approval dan mengusik pasaran Malaysia dengan reka bentuk yang menarik dan harga jualan yang berpatutan yang boleh dicapai oleh rakyat Malaysia kelas pertengahan.

Kemudian, semuanya tiba-tiba senyap. Sunyi sepi sehinggalah baru-baru ini pada November 2021 apabila kami mendapat tahu bahawa Great Wall Motors telah membuka pejabat di Malaysia dan mula merekrut beberapa orang penting untuk Great Wall Motors Malaysia.

Kini kami nampak iklan pekerjaan penuh untuk pelbagai pekerjaan automotif dan teknologi (sila lihat imej di atas) yang bermaksud mereka akan datang ke Malaysia dengan niat yang mengunung. Ini sudah tentu sangat baik untuk pasaran pengguna kerana akan ada lebih banyak pilihan, tetapi ini juga bermakna industri automotif kita tidak diabaikan dan bukan saja Indonesia dan Thailand yang mendapat bahagian ‘singa’ dalam perniagaan automotif.

Jadi, adakah Go Auto akan terus kekal eksklusif dalam penjualan dan pengedaran kenderaan elektrik baharu Great Wall Motors yang telah menyaksikan kejayaan jualan di Thailand dalam tempoh dua tahun lepas, atau adakah pengedar baharu akan tumbuh untuk menyediakan perkhidmatan yang kompetitif?

Dengan perbualan media sosial mengenai Chery Automotive yang memulakan operasi pemasangan di Indonesia untuk dijual di rantau ASEAN, kemungkinan SUV dan EV dengan harga lebih baik akan tiba tidak lama lagi. Sementara itu, Great Wall Motors telah pun memulakan pemasangan kenderaan di Thailand dan jualan di Thailand memberangsangkan.

Setelah membeli kilang itu daripada General Motor Thailand selepas mereka menarik diri daripada pasaran Thai, kilang Thai pertama yang dikendalikan oleh Great Wall ini akan mempunyai anggaran kapasiti pengeluaran tahunan 80,000 kenderaan. Berkhidmat sebagai pangkalan serantau untuk kenderaan pandu sebelah kanan di rantau ini, pembuat kereta China itu pada masa ini menyasarkan pemisahan pembuatan 60:40 antara kenderaan pasaran domestik dan eksport.

GWM-EV-ORA-ES11-Thailand-3.2

Mengenai jenis kenderaan yang akan dibuat di kilang Thai baharu ini pula, model pertama yang dilancarkan dari tapak Rayong ialah SUV Haval yang terbaharu. Great Wall Motors juga sedang memasang kenderaan hibrid dan juga akan memasang kenderaan elektrik sepenuhnya di sana pada tahun-tahun akan datang, sejajar dengan matlamat pembuat kereta itu untuk mengembangkan barisan tempatannya kepada sembilan kenderaan menjelang 2024.

Jadi, dua pengeluar kereta besar China dengan kenderaan elektrik dan juga penjual terbaik berkuasa petrol akan membawa model harga lebih rendah ke Malaysia dan memberi juara segmen semasa sesuatu yang mereka harus pandang serius.

Bolehkah, dan adakah mereka akan menggegarkan penguasaan jenama Kereta Nasional dan adakah ini akan membawa pengedaran yang lebih adil bagi segmen popular. Ini yang kita mahu lihat berlaku pada tahun-tahun akan datang untuk memberi pembeli kereta Malaysia lebih pilihan.

Previous post

Honda Dash 125 Kini Patuh Piawaian Emisi Euro 4

Next post

UMW Toyota Motor Catat Prestasi Positif Bagi Suku Pertama 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *