Hibrid, Elektrik, Hidrogen

BMW 7 Series Dan Electric i7 Serba Baharu Didedahkan

BMW 7 Series serba baharu dan alternatif elektriknya, BMW i7 telah diperkenalkan.

Selepas berbulan-bulan dengan khabar-khabar angin dan gambar-gambar intip, kami akhirnya dapat sedan perdana baharu yang didedahkan daripada BMW dengan 7 Series serba baharu. Syarikat itu secara serentak mempersembahkan BMW i7, alternatif semua elektrik 7 Series yang berkuasa ICE tradisional. Sebaliknya, Mercedes-Benz menandakan perbezaan yang jelas antara sedan unggulan S-Class dan EQS.

Generasi ke-7 Series dan i7 pada asasnya menampilkan casis dan reka bentuk yang sama dengan air suspension dengan auto self-levelling damper sebagai standard dan stereng roda belakang yang tersedia. Mari kita mulakan dengan model 7 Series berkuasa petrol yang berkemungkinan besar akan sampai ke Malaysia sebelum versi hibrid plug-in yang DISAHKAN didedahkan.

Model petrol ini didatangkan dengan automatik 8-kelajuan terkini daripada ZF yang menyepadukan motor sistem hibrid ringan 48V mereka. Terdapat juga turbodiesel BMW konvensional dan penjana kuasa berprestasi tinggi dari M yang akan datang ke 7 Series ini tidak lama lagi.

BMW 740i

Model petrol asas ialah 740i, yang didatangkan dengan versi dinaik taraf dengan 3.0L inline 6 turbocharged yang kita kenal. B58TU2 yang diperbaharui ini kini berjalan pada Miller cycle dan menampilkan active coils dengan elektronik integrated, sistem pengecasan turbo yang lebih cekap, port intake baharu dan combustion chambers serta VANOS kawalan elektronik dan teknologi hibrid ringan 48V.

Walaupun pelepasan dan kecekapan yang lebih baik disebut-sebut sebagai titik jualan, 740i kini lebih berkuasa berbanding sebelum ini dengan gabungan 375 kuasa kuda dan hampir 540Nm tork tersedia pada kemuncaknya. Oleh itu, 0-100km/j hanya dalam masa 5 saat sahaja.

BMW 760i xDrive

Bagi mereka yang mencari jantung yang lebih besar dalam Siri Series mereka, terdapat TwinPower Turbo 4.4L V8 dengan pacuan semua roda dalam 760i xDrive. Reinforced crankshaft drive, sistem turbo baharu dengan injap blow-off, pam minyak baharu, oil sump dan sistem 48V dengan motor elektrik memberikan enjin ini output maksimum 536 kuasa kuda dan 750Nm tork. Larian 0-100 km/j selesai hanya dalam 4.2 saat sahaja.

BMW i7 xDrive60

BMW i7 yang pertama sekali membawakan pilihan pacuan elektrik tulen kepada 7 Series buat kali pertama. Terdapat motor pada setiap gandar (308hp belakang, 255hp depan) memberikan i7 xDrive60 output kuasa maksimum 536 hp dan 744Nm tork, secara kasar sepadan dengan apa yang tersedia pada model V8. i7 xDrive60 tidak sepantas dari garisan dan ia hanya mencapai 100km/j dalam 4.5 saat. Walau bagaimanapun, ia juga boleh mengembalikan kira-kira 483 km jarak elektrik tulen pada cas penuh berdasarkan ujian awal. Kelajuan tertinggi kenderaan ini terhad kepada 240km/j.

7 Elektrik didatangkan dengan pek bateri 101.7kWh yang dipasang di lantai dan boleh menerima pengecasan pantas DC kelajuan sehingga 195kW, yang diterjemahkan kepada kira-kira 170km jarak ditambah dalam 10 minit.

Varian M Akan Datang dari 7 Series

BMW juga mengusik pembangunan dua varian M untuk PHEV dan rangkaian kuasa elektrik. Mereka mengatakan bahawa BMW M760e xDrive mereka yang akan datang akan mempunyai jumlah output kuasa 571hp dan 800Nm tork apabila ia muncul pada separuh pertama 2023.

Bahagian M juga telah ditugaskan untuk membangunkan BMW i7 M70 xDrive, yang menjana output kuasa sehingga 600hp dan 1,000Nm tork untuk memberikan masa 0-100km/j secara teori di bawah 4 saat.

Reka Bentuk

BMW 7 Series baharu mengesahkan yang paling digeruni – bahawa bahasa reka bentuk yang diperkenalkan pada X7 facelift bukan sahaja untuk BMW SAV, tetapi untuk semua model mewah masa depan mereka.

Wajah 7 baharu menampilkan rupa monolitik dengan set gril buah pinggang yang BESAR dan hampir sama dengan pekeliling tepi bercahaya murahan. Ia juga menampilkan reka bentuk lampu hadapan berbelah, dengan lampu siang kristal Swarovski (mungkin pilihan) diletakkan tinggi dan digandakan sebagai lampu isyarat.

Lampu depan dipasang lebih rendah di bampar dan kelihatan gelap apabila tidak digunakan.

Di belakang, reka bentuk lampu belakang coupé ramping yang dikhaskan untuk BMW seperti 2 Series Gran Coupé dan X4 kini… ciri reka bentuk standard pada sedan. BMW juga telah memindahkan kedudukan plat lesen rendah ke bampar dan tidak benar-benar menyelesaikan tail-end dengan apa-apa jenis hiasan atau trim.

Hanya terdapat kontras lembut/jalur berwarna badan dan butang yang boleh dilihat untuk pelepasan but. Terus-terang, sangat amatur untuk sebuah flagship. Di bawah semua ketiadaan itu, penyudah ekzos inverted trapezoidal quad daripada BMW XM Concept dilihat disepadukan ke dalam bampar pada model yang dilengkapi ICE.

Profil tepi adalah satu-satunya yang akan mengelakkan banyak kritikan. Ia agak jelas sebuah sedan yang besar dan terdapat cukup kerja yang dilakukan untuk mencairkan pandangan 3-kotak menjadi sesuatu yang anggun. Kini terdapat pemegang pintu flush, yang kini turut bermotor seperti pada Teslas dari 7 tahun lalu.

Dalaman 7 Series

Di dalam, kami sebenarnya suka dengan apa yang telah dilakukan oleh BMW dengan 7 Series generasi ke-7 ini. BMW telah menggunakan persediaan paparan Mercedes-Benz, menggabungkan dua paparan digital melengkung yang membentuk kelompok instrumen pemandu dan interface infotainmen.

iDrive sukan ini, Sistem Operasi BMW 8 dan banyak lagi. Terdapat pilihan Lounge Eksekutif untuk penumpang belakang dengan tempat duduk berbaring yang dioptimumkan, kemasan Individiual Merino leather/cashmere dan banyak lagi.

Penumpang belakang juga disajikan dengan Skrin Teater BMW pilihan yang menjangkau 31.3″. Ini ialah paparan 8K dengan Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound dengan speaker bes dalam tempat duduk pilihan, alat kawalan jauh skrin sentuh di panel pintu dan teduhan belakang boleh ditutup secara automatik apabila skrin dipaparkan. Skrin Teater disediakan dengan Amazon Fire TV dan mempunyai sambungan 5G.

Previous post

13,450 Unit Motosikal Ducati Dijual Pada Suku Pertama 2022

Next post

Renault Kwid E-TECH Kereta Elektrik Paling Murah Di Brazil

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *