Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Bermaz Motor Prebiu Kereta Elektrik Pertama Mereka – Mazda MX-30

Mazda MX-30 pertama kali dipersembahkan kepada dunia di Tokyo Motor Show 2019 dan ianya akan tiba ke negara kita tidak lama lagi.

Pengenalan ini adalah sebahagian daripada visi Mazda Sustainable Zoom-Zoom 2030 untuk mencapai carbon neutrality melalui pembangunan teknologi dan produk baharu dengan elektrifikasi, di mana yang pertama ialah Mazda MX-30 ini. Pemenang “2020 Red Dot Design” ini akan dipertontonkan kepada ramai tidak lama lagi.

Mazda MX-30 2022 Semua Baharu

Mazda MX-30 berdiri berasingan kerana kenderaan elektrik bateri ini dibangunkan untuk pelanggan yang tidak mahu mengorbankan keseronokan memandu apabila mereka membeli kereta elektrik.

Bagi mereka yang menginginkan kehidupan yang menenangkan dan menggembirakan semangat; bagi mereka yang ingin hidup secara positif, aktif memilih kebendaan dan pengalaman yang sesuai dengan gaya hidup mereka. Mazda MX-30 menawarkan masa dan ruang kreatif yang menenangkan fikiran anda apabila anda memasukinya. Dengan pintu gaya bebas yang uniknya, bahan ekologi dan bateri bersaiz betul memberikan jarak kira-kira 199km, Mazda MX-30 menandakan satu lagi langkah positif dalam pendekatan berbilang penyelesaian Mazda untuk mengurangkan pelepasan berikutan pengenalan rangkaian kuasa e-SkyActiv yang inovatif.

Reka bentuk MX-30  adalah berdasarkan kepada yang Mazda menyebutnya sebagai “Human Modern” dan mencabar pembangunan kaedah ekspresi baharu untuk reka bentuk Kodo – Soul of Motion. Bahagian luarnya sangat mudah untuk menekankan keindahan kenderaan sebagai jisim yang kukuh. Penggayaan MX-30 mencipta penampilan yang mesra, manakala kabin mempunyai rasa kesatuan, pengaliran dari bahagian atas tiang A ke hujung belakang. Warna bumbung atas berbingkai menjadikan perasaan ini lebih jelas. Pintu gaya bebas memberikan Mazda MX-30 siluet kabin yang tersendiri dan elegan, serta memberikan pelanggan akses yang lebih mudah ke tempat duduk hadapan dan belakang.

Bahagian dalamannya bertujuan untuk memberi penghuni rasa merasai keterbukaan, dengan konsol terapungnya dan pengenalan bahan mesra alam seperti kulit vegan dan gabus bersumberkan alam sekitar yang dipaparkan dalam konsol tengah terapung yang menyediakan ruang penyimpanan kreatif.

Seperti Mazda lain, Mazda MX-30 memberikan rasa pemanduan yang sangat semula jadi dan responsif dengan memecut, membelok dan membrek seperti yang anda inginkan dalam situasi pemanduan setiap hari. Teknologi rangkaian kuasa pacuan roda hadapan Mazda MX-30 memberikan output 107 kW (143 hp) dan tork maksimum 271Nm. Dengan teknologi elektrifikasi serba baharu Mazda, Mazda MX-30 menggunakan motor elektrik dan pek bateri litium-ion 35.5 kWj yang memberikan jarak pemanduan lebih kurang 199km. Penjana kuasa SkyActiv-Vehicle Architecture yang baru dipertingkatkan ini membantu crossover untuk memberikan dinamik dan pengalaman pemanduan yang hebat.

Mazda MX-30 akan disediakan secara tempatan dalam masa terdekat. Lebih banyak maklumat spesifikasi akan dikongsi dalam masa terdekat.

Spesifikasi Teknikal Mazda MX-30

POWERTRAIN 
Jenis Motore-SKYACTIV EV
BateriJenis Lithium-Ion
KapasitikWh35.5
VoltanV355
KuasaHp / RPM143
TorkNm / RPM271
Drivetrain2WD
Transmisi1-Speed Automatic EV (AKR)
DIMENSI 
Panjangmm4,395
Lebarmm1,795
Tinggimm1,555
Wheelbasemm2,655
Pengecasan   
Jenis kabel pengecasanAC (Normal)Type 2
DC (Rapid)CCS2
Kadar PengecasanAC (cas 0 to 100%)kW (Home Plug: 3 pin – Type 2)3 kW – 12 hr
kW (Wallbox: Type 2 – Type 2)6.6 kW – 5 hr
DC (cas 0 to 80%)kW (CCS2)40 kW – 36 min
JARAK PEMANDUAN   
JARAK Maximum *km199
KESELAMATAN 
SRS AirbagsDEPAN (Pemandu & Penumpang)
Sisi (Depan)
Curtain (Depan Belakang)
Lutuy (Pemandu)
Anti-Lock Braking System (ABS)
Electronic Brake-Force Distribution (EBD)
Brake Assist (BA)
Dynamic Stability Control (DSC)
Traction Control System (TCS)
ISOFIX Child Restraint Anchor Points and Top Tethers
  • Jarak pemanduan bergantung pada keadaan pemanduan & persekitaran
  • Spesifikasi tidak muktamad dan tertakluk kepada perubahan tanpa notis terlebih dahulu

Previous post

Adakah Toyota Vios 2022 Akan Datang Dengan Enjin Hibrid e-Smart?

Next post

Perdana Menteri Umum Tol Percuma, Diskaun Sempena Aidilfitri

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *