Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Beli BMW i4 Fastback Elektrik Atau BMW iX SAV?

Kenderaan elektrik BMW yang mana satu yang lebih baik untuk dibeli sekarang.

BMW i4 kini dijual dengan rasminya di Malaysia dan dengan harga jualannya, RM389,800 yang telah membangkitkan beberapa emosi di kalangan beberapa peminat kereta elektrik. Kenapa? Kerana ia adalah terlalu mahal untuk sebuah kereta bebas cukai berbanding dengan adiknya yang akan di bersarakan tidak lama lagi, versi berkuasa petrol LCI BMW 530i yang dilancarkan pada harga RM385k.

Pada pandangan pembeli Malaysia, sedan elektrik BMW i4 eDrive40 serba baharu kelihatan seperti pengganti kepada BMW 5 Series namun sebenarnya ia lebih kepada pengganti kepada BMW 6GT yang berharga RM430,800. Terdapat kemungkinan besar bahawa 6 GT semasa tidak akan melihat model gantian dan oleh itu i4 adalah penggantinya.

Perkadaran regangan BMW i4 memberikan kereta elektrik ini panjang 4,785 mm, lebar 1,852 mm, ketinggian 1,448 mm, serta jarak roda 2,856 mm. Overhang pendek, tiang tipis, permukaan berukir dengan garisan swage yang tepat, pintu dengan tingkap tanpa bingkai dan garis bumbung yang mengalir lancar ke bahagian belakang mengesahkan hasratnya untuk menjadi sebuah fastback seperti BMW 6 GT.

Persoalannya? Beli i4 serba baharu atau beli Kenderaan Aktiviti Sukan/Sports Activity Vehicle (SAV ialah nama yang diberikan kepada semua SUV BMW) iX semua elektrik? iX kelihatan seperti kenderaan pereka BMW generasi akan datang yang sesuai dengan ketampanan dan sifat uniknya di atas jalan.

Tanda harga RM419,640 sekarang dengan diskaun cukai import yang disertakan menjadikannya pilihan yang lebih baik berbanding beberapa pesaingnya. BMW iX SAV akan memecut dari 0 hingga 100km/j dalam masa kurang dari 5.0 saat.

Sementara itu, motor segerak BMW i4 eDrive40 M Sport ini menjana output maksimum 340 kuasa kuda dan tork puncak 430 Nm, yang membolehkan masa 0 hingga 100km/j hanya 5.7 saat iaitu 0.7 saat lebih perlahan daripada yang lebih besar dan lebih menegak, BMW iX SAV.

Perlu diingatkan bahawa matlamat jelas BMW iX adalah untuk mencatat angka penggunaan kuasa elektrik gabungan yang sangat rendah untuk segmennya kurang daripada 21 kWj setiap 100 kilometer (62 batu) dalam kitaran ujian WLTP.

Kandungan tenaga kasar melebihi 100 kWj sepatutnya membolehkan bateri voltan tinggi generasi terkini merekodkan jarak lebih 600 kilometer dalam kitaran WLTP. Itu bersamaan dengan lebih daripada 300 batu mengikut prosedur ujian FTP-75 EPA.

Dengan BMW i4 fastback, bateri voltan tinggi dalam i4 terdiri daripada empat modul dengan 72 sel setiap satu dan tiga modul 12 sel. Bersama-sama ia memberikan kandungan tenaga bersih sebanyak 83.9 kWj kasar dan 81.5 kWj bersih. Ini membolehkan BMW i4 eDrive40 menyampaikan anggaran jarak sekitar 300 batu juga.

Jadi, dengan fakta yang dikongsi di atas, kami berharap anda membuat keputusan pembelian yang akan membuatkan anda gembira semasa pemilikan anda. Jika terpulang kepada kami, kami pasti akan membeli iX SAV kerana ia kelihatan futuristik manakala fastback i4 kelihatan seperti facelift 6 GT.

Previous post

Sam Ke Ting Dibebaskan Dengan Ikat Jamin RM10,000

Next post

Mamat Klang Yang Sengaja Mencampakkan Diri Kehadapan Cermin Kereta Ditahan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *