Berita Auto

Volkswagen Virtus Adalah Pengganti Vento Sedan Di India

Polo Sedan telah digantikan oleh Vento dan kini Volkswagen Virtus adalah sedan entry-level baharu.

Pasaran India pantas menjadi tempat untuk banyak pengeluar pasaran besar-besaran. Banyak jenama melancarkan kenderaan eksklusif, kompak, mampu milik yang agak murah untuk dibangunkan. Kenderaan ini memenuhi keperluan pasaran India dan menampilkan reka bentuk funky.

Ini termasuk Kia CarensVolkswagen Taigun dan Nissan Magnite, tetapi terdapat banyak contoh lain. Volkswagen telah membuat satu lagi eksklusif untuk pasaran India, dan ia dipanggil Volkswagen Virtus.

Volkswagen Virtus dimaksudkan untuk menjadi pengganti kepada Volkswagen Vento, yang pada asasnya ialah Polo Sedan. Virtus kelihatan seperti penambahbaikan besar berbanding model keluar dan bukan facelift semata-mata. Ia berkongsi platform baharu dengan Skoda Slavia dan Volkswagen Taigun yang dipanggil MQB-A0-IN. Akan ada sekurang-kurangnya beberapa varian untuk dijual di India.

Virtus Dynamic Line didatangkan dengan enjin petrol turbo 1.0L 3-silinder dengan 115 kuasa kuda dan tork 175 Nm manakala Virtus Performance Line dan Virtus GT mendapat enjin petrol turbo 1.5L 4-silinder dengan teknologi cylinder deactivation. Enjin yang lebih besar ini mempunyai output 150 kuasa kuda dan 250Nm tork.

Enjin 1.0L boleh dipasangkan dengan sama ada kotak gear manual 6-kelajuan atau 6-kelajuan automatik manakala 1.5L mempunyai manual 6-kelajuan dan automatik klac berkembar 7-kelajuan sebaliknya. Semua rangkaian kuasa ini juga dikongsi dengan Skoda Slavia dan Volkswagen Taigun.

Malah, Volkswagen Virtus kelihatan seperti Skoda, tetapi dengan muka dan bahagian belakang Volkswagen.

Virtus berspesifikasi penuh akan datang sporty, termasuk aksen merah, pedal aluminium dan lencana GT. Ia akan menampilkan tempat duduk hadapan berventilasi, pengecas tanpa wayar, sistem infotainment 8″ dengan 8 pembesar suara dan banyak lagi. Malah akan ada kawalan iklim automatik, lampu depan automatik, pengelap kereta, bumbung matahari dan lampu ambien untuk digunakan.

Pilihan warna termasuk:

  • Candy White
  • Wild Cherry Red
  • Curcuma Yellow
  • Rising Blue Metallic
  • Reflex Silver
  • Carbon Steel Grey

Adakah Volkswagen Passenger Car Malaysia akan memperkenalkan Taigun dan Virtus di Malaysia tidak lama lagi? Hanya masa yang akan menentukannya. Memandangkan Golf kini dipasang secara tempatan, ini boleh menjadi petanda bahawa jenama itu sedang bersedia untuk kemajuan baharu untuk pasaran Malaysia. Mungkin persaingan dalam ruang ini diperlukan untuk angka mereka meningkat semula.

Previous post

Jualan Feb Toyota Dan Lexus Malaysia Naik Berbanding '21

Next post

Hyundai Ioniq 5 Masuk Pasaran Malaysia - Harga Dari RM199k

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *