Sukan

Toyota Gazoo Racing Festival Akan Kembali Untuk Musim Ke-5

Selain perlumbaan, UMW Toyota Motor akan memperkenalkan model GR dan GR-Sport baharu serta mengembangkan rangkaian GR Garagenya

UMW Toyota Motor mengumumkan bahawa Festival Toyota Gazoo Racing (TGR) akan diteruskan untuk musim kelima, yang ditetapkan untuk memberi sumbangan yang lebih besar kepada dunia sukan permotoran Malaysia.

Aktiviti tahun ini akan menumpukan pada empat acara utama, termasuk kedua-dua perlumbaan di trek dan dalam talian, serta pengenalan model GR dan GR-Sport baharu serta peningkatan rangkaian dan aktiviti GR Garage di seluruh negara.

Siri satu-modelo Vios Challenge musim ini akan menampilkan tiga pusingan dan sejumlah enam perlumbaan. Pusingan 1 akan bermula pada Mac (18-20), diikuti Pusingan 2 pada Jun (24-26) dan pusingan ketiga dan terakhir pada September (23-25). Daripadanya, dua daripada pusingan akan diadakan di Litar Antarabangsa Sepang dengan satu perlumbaan jalanan dirancang.

Siri ini sekali lagi akan dibahagikan kepada empat kelas: Kelas Promosi untuk selebriti tempatan; Kelas Super Sporting untuk pemandu elit dan profesional; Kelas Sukan untuk pemandu amatur dan gentlemen; dan Kelas Rookie untuk pemandu muda.

Keseluruhan, lebih setengah juta ringgit wang hadiah disediakan untuk dimenangi, termasuk RM70,000 dan RM50,000 masing-masing akan menjadi juara keseluruhan juara Super Sporting dan Sporting Class, menjadikan Cabaran Vios acara sukan permotoran paling menguntungkan di negara ini selama lima tahun.

Baharu kepada kalendar Gazoo Racing tahun ini ialah Vios Sprint Cup, yang dianjurkan berasingan daripada Vios Challenge. Ia akan menampilkan dua pusingan yang dijadualkan pada April dan Julai seiring dengan Siri Kejohanan Malaysia / Malaysia Championship Series (MCS). Setiap pusingan akan menampilkan dua perlumbaan dengan jumlah wang hadiah lebih RM200,000 ditawarkan.

Gazoo Racing juga akan terus memastikan kehadirannya dirasai dalam siri kebangsaan dengan sekali lagi mengambil bahagian dalam Sepang 1000KM Endurance Race (S1K) yang berprestij pada bulan November. Perlumbaan itu juga akan menyaksikan larian kedua Vios Enduro Cup yang akan menawarkan wang hadiah berjumlah RM30,000.

Perlumbaan dalam talian juga akan diteruskan dengan musim ke-5 GR Velocity Esports Championship. Pertama kali diadakan pada 2018, siri perlumbaan dalam talian ini telah menarik hampir 1,000 peserta dengan lebih 1 juta penonton dalam talian. UMW Toyota Motor terus mendapat pengiktirafan sebagai syarikat kereta Malaysia pertama dan satu-satunya yang terlibat secara langsung dengan aktiviti perlumbaan permotoran E-sports.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, beberapa model GR dan GR-Sport bakal diperkenalkan tahun ini. Pemilik akan dapat menghadiri klinik memandu GR, pengalaman dan aktiviti untuk melengkapkan mereka dengan pengalaman dan kemahiran yang diperlukan untuk memastikan mereka dapat memanfaatkan sepenuhnya potensi kenderaan mereka.

UMW Toyota Motor juga akan mengembangkan rangkaian GR Garages di seluruh negara. Ini termasuk menawarkan senarai alat ganti aftermarket yang komprehensif serta barangan untuk pemilik GR dan Toyota. Juara tiga kali Vios Challenge Super Sporting Class, Tengku Djan Ley Tengku Mahaleel, yang juga memainkan peranan penting dalam pembangunan Vios GR-S, akan terus menjadi Duta Malaysianya.

Previous post

Mazda CX-60 Hadir Sebagai PHEV Pertama Jenama Itu

Next post

Suzuki GSX-R150, GSX-S150 Dilancarkan Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *