BisnesKemalangan / Rosak / Recall

Pengeluar Auto Yang Mana Telah Berhenti Menghantar Kereta Ke Rusia?

Adakah pencerobohan Rusia ke atas Ukraine memberi kesan kepada industri automotif global.

Krisis di Ukraine telah menyebabkan gangguan di beberapa kilang pemasangan kereta dan mendorong syarikat untuk menangguhkan penghantaran ke Rusia. Terdapat beberapa kilang alat ganti kereta di Ukraine yang membekalkan alat ganti kepada Volkswagen dan juga Porsche dan ini menjejaskan pengeluaran, tetapi terdapat banyak pengeluar kereta di seluruh dunia yang telah berhenti sepenuhnya menghantar kereta baharu dan juga alat ganti kepada pengedar Rusia mereka dan ini menjejaskan jualan dan perkhidmatan kenderaan di negara itu.

Pengeluaran ID3 Volkswagen di Dresden dihentikan kerana pencerobohan Rusia ke atas Ukraine telah menjejaskan penghantaran bahagian penting. Pengeluaran kereta elektrik bateri kompak VW, Audi dan Cupra yang dibina di atas platform MEB VW Group akan terjejas.

Mari kita jelaskan. Pengeluaran kereta Eropah telah terhenti di banyak kilang apabila penghantaran harness wayar dari Ukraine terhenti.

Syarikat Ukraine, ‘Leoni’ yang merupakan pembekal global utama sistem pendawaian automotif, berkata logistik masuk dan keluar dari Ukraine adalah satu cabaran.

Pembuat kereta termasuk BMW dan Porsche sedang bergelut untuk mendapatkan harness wayar yang penting kerana pembekal di barat Ukraine telah ditutup kerana pencerobohan Rusia ke atas negara itu, memaksa pengeluaran dihentikan di kilang kereta di Jerman.

Toyota Motor akan menghentikan pengeluaran di kilang Rusianya mulai Jumaat manakala import kenderaan ke negara itu juga dihentikan selama-lamanya disebabkan gangguan rangkaian bekalan. Toyota ialah jenama Jepun terkemuka Rusia, mengeluarkan kira-kira 80,000 kenderaan di kilangnya di St. Petersburg yang menggaji 2,000 pekerja.

Honda Motor telah menggantung semua penghantaran kenderaan ke Rusia. Syarikat itu menghentikan eksport kereta dan motosikal ke Rusia, menyertai semakin banyak syarikat global yang memilih untuk tidak menjalankan perniagaan dengan negara itu selepas pencerobohan mereka ke atas Ukraine.

Ford Motor Co., sebagai tindak balas kepada pencerobohan Rusia ke atas Ukraine, berkata ia memaklumkan kepada rakan usaha sama Sollers bahawa ia akan segera menggantung operasi di Rusia sehingga diberitahu kelak.

Saham Renault, pembuat kereta Eropah yang paling terdedah kepada Rusia, jatuh terendah sejak November 2020 apabila semakin banyak negara di seluruh dunia meningkatkan langkah untuk menghukum Presiden Vladimir Putin kerana menceroboh Ukraine.

Pembuat kereta British Jaguar Land Rover dan Aston Martin menghentikan penghantaran ke Rusia, kerana sekatan ke atas perang di Ukraine telah mewujudkan halangan perdagangan yang semakin meningkat untuk industri kereta.

Model Alfa Romeo Giulia dan Stelvio Quadrifoglio 2021

Kumpulan Automotif, Stellantis menubuhkan pasukan petugas apabila kesan krisis Ukraine terhadap pembuat kereta semakin meningkat. Salah satu pasukan petugas sedang memantau sekatan yang dikenakan oleh A.S. dan sekutu Baratnya ke atas Rusia dan bagaimana pembuat kereta itu akan mematuhinya. Yang lain sedang mengawasi 71 kakitangan pembuat kereta itu di Ukraine. Semua pekerja masih selamat setakat kemas kini terakhir.

Volvo Cars berkata ia akan menggantung penghantaran kereta dan juga alat ganti ke pasaran Rusia sehingga notis selanjutnya.

Daimler Truck juga berkata ia akan membekukan aktiviti perniagaannya di Rusia berkuat kuasa serta-merta, termasuk kerjasamanya dengan pembuat trak Rusia, Kamaz.

Pembekal teknologi automotif Aptiv mengalihkan pengeluaran alat ganti volum tinggi untuk kenderaan mereka keluar dari Ukraine sejak beberapa bulan lalu sebelum kemungkinan berlaku permusuhan, kata Ketua Pegawai Eksekutif Kevin Clark.

Jadi, nampak gayanya jualan kereta baharu Rusia akan berkurangan secara drastik dan jualan kereta terpakai mereka akan meningkat. Sementara itu, apakah yang akan berlaku kepada pengedar kereta yang baharu melabur banyak ke dalam bilik pameran dan tenaga kerja? Adakah mereka dapat terus bertahan tanpa jualan kereta baharu? Kita tunggu dan lihat.

Masih belum ada apa-apa kenyataan dari Proton dan Perodua mengenai konflik Rusia-Ukraine ini.

Previous post

Chery Tiggo 8 Pro Akan Datang Ke Malaysia

Next post

Nikmati Penjimatan 64% Apabila Anda Membeli Alat Ganti Ford Lama Daripada SpareXHub

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *