Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Patutkah SKODA Kembali Ke Malaysia Dengan Kereta Elektrik?

Dari Quasar Ke Bermaz, Skoda mempunyai pergerakan jualan yang agak santai.

Sesetengah daripada anda mungkin masih ingat jenama automotif Skoda. Berasal dari Republik Czech, pengeluar kereta ini telah ditubuhkan pada tahun 1925 dan ia merupakan pengganti kepada jenama, Laurin & Klement.

Sehingga tahun 2000, kereta Skoda agak lemah dalam komuniti automotif dengan reka bentuk, kejuruteraan dan ciri yang sangat ketinggalan zaman. Ada suatu masa dahulu sebelum tahun 1990 kereta Skoda dijual di Malaysia dengan jumlah yang kecil dan ia kesan buruknya masih terasa oleh pembeli kereta Malaysia.

Semua ini berubah pada Disember 1990 apabila Kumpulan Volkswagen memperolehi 30 peratus, kemudian pada tahun 1991 mereka mempunyai 60 peratus dan tidak lama kemudian ia adalah 70 peratus Skoda dan dinamakan semula sebagai Skoda Auto dengan pelaburan yang besar.

Kilang Skoda telah dibina semula sebagai kilang pembuatan kereta yang canggih, di mana ia lebih baik daripada kilang Volkswagen sendiri dan generasi baharu kereta berkualiti tinggi, menarik dan dilengkapi dengan baik, mula dilancarkan.

Sekitar tahun 2003, hampir 19 tahun lalu, seorang pengedar kereta Malaysia yang mengendali jenama Renault, Quasar Carriage mula menjual kereta Skoda. Dua model ditawarkan. Hatchback kompak Fabia dan dua varian fastback Octavia. Fabia ialah adik beradik Volkswagen Polo dan Octavia berkait rapat dengan VW Jetta dan Golf.

Jualan tidak memberangsangkan dan tidak lama kemudian Quasar menyerah kalah dengan Skoda. Kemudian beberapa tahun kemudian pada tahun 2008, Bermaz mengambil alih jenama Skoda dan mula menjual varian Octavia dan juga Superb yang besar. Pada masa itu Octavia VRS yang merupakan ‘versi panas’ dengan enjin 2.0 TSI VW yang dipadankan dengan DSG berharga RM188,000 manakala VW Golf dengan enjin yang sama berharga RM199,000. Namun, jualan adalah perlahan dan minat terhadap jenama Skoda semakin pudar.

Sejak itu, Bermaz tidak melancarkan sebarang model baharu Skoda tetapi masih menawarkan after-sales dan alat ganti untuk kereta yang masih on-the-road. Bersembanglah dengan pemilik Skoda semasa dan mereka gembira dengan kualiti binaan dan dinamik pemanduannya, tetapi nilai jual semula adalah rendah kerana tiada pengembangan jenama di Malaysia.

Hari ini, kereta Skoda mempunyai kedudukan yang sangat tinggi dalam kebolehpercayaan dan kualiti di seluruh dunia malah di India ia dijual sama baik dengan kereta Volkswagen.

Kini, dalam beberapa tahun kebelakangan ini kita telah melihat Skoda melancarkan beberapa kereta elektrik yang sangat menarik dengan kejayaan di Eropah dan juga Australia. Jadi, inilah masanya untuk Bermaz menghidupkan semula Skoda di Malaysia dengan rangkaian kereta elektrik sahaja. Mulakan dengan Skoda Enyak iV yang merupakan SUV elektrik berdasarkan platform EV modular MEB baharu Volkswagen.

Enyak iV ialah SUV Skoda 5 tempat duduk yang tampan yang mempunyai faktor Cd hanya 0.27. Tetapi jika EV ini akan dilancarkan di Malaysia, mesti ada pertukaran nama kerana kita akan mempunyai kebanyakan pembeli tidak dapat menyebut nama ENYAQ iV dengan betul. Dijual di Eropah pada harga berpatutan RM195,000 yang mungkin akan tiba di sini di bilik pameran kami pada harga bermula dari RM235,000 yang bermakna ia akan bersaing dengan IONIQ5 dan Volvo XC40 Electric.

Enyak iV boleh didapati dalam tiga saiz bateri dan lima output kuasa. Yang paling murah ialah pacuan roda belakang 60iV dengan motor elektrik tunggal 177hp yang dikuasakan oleh pek bateri 62 kWj yang sesuai untuk jarak 390km dan masa 0-100 selama 9.7 saat.

Varian seterusnya menghasilkan motor elektrik 201hp dikuasakan pek bateri 82 kWj yang boleh memandu sama ada hanya roda belakang atau keempat-empat roda. Kombinasi powertrain ini membolehkan Enyak iV merentasi jarak 480km untuk varian pacuan empat roda dan 510km untuk model pacuan roda belakang.

Bermaz juga boleh memperkenalkan The Skoda ENYAQ COUPÉ RS iV yang merupakan ahli elektrik pertama jenama itu dalam keluarga RS yang sporty. Walaupun garis bumbung mencerun perlahan-lahan ke arah belakang dari tiang B, coupé baharu ini menawarkan banyak ruang di bahagian belakang dan kapasiti but sebanyak 570L.

Sama seperti dalam ENYAQ iV, paras trim klasik untuk bahagian dalam telah digantikan dengan Reka Bentuk Pilihannya. Terdapat pilihan dua saiz bateri, pacuan roda belakang atau semua roda, dan empat varian kuasa dengan output antara 132 kW hingga 220 kW (varian RS). Pekali seretan tertunggak (cd) 0.234 adalah lebih baik daripada ENYAQ iV dan, bergantung pada spesifikasi, membolehkan julat lebih daripada 540km dalam kitaran WLTP.

ENYAQ COUPÉ RS iV berharga daripada RM285,000 di Eropah dan harga pendaratannya di Malaysia sepatutnya daripada RM325,000 berbanding dengan BMW iX.

Previous post

Toyota GR Supra GT4 50 Edition - Hanya 6 Unit Dihasilkan

Next post

Mercedes-AMG G 63 “Edisi 55” Meraikan 55 Tahun AMG

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *