Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mercedes-Benz Membuka Kilang Bateri EV Baharu Di Alabama

Kilang baharu itu dijangka mewujudkan sehingga 600 pekerjaan baharu

Sebuah kilang bateri Mercedes-Benz EV baharu telah dibuka di Bibb County, Alabama, beberapa bulan sebelum permulaan pengeluaran kenderaan Mercedes-EQ di Amerika Syarikat. Kilang itu akan menyediakan bateri untuk SUV EQS baharu dan SUV EQE, kedua-duanya akan dibina di kilang Mercedes-Benz U.S. International (MBUSI) Tuscaloosa yang berdekatan.

MBUSI sudah membuat SUV besar seperti GLE, GLE Coupe, GLS dan Mercedes-Maybach GLS di kilang Tuscaloosa sejak 1997. Dalam masa beberapa bulan, kedua-dua SUV elektrik semuanya akan ditambah ke barisan pengeluaran sebagai sebahagian daripada dorongan global pembuat kereta itu untuk menghasilkan EV di tujuh lokasi di tiga benua.

Mercedes-Benz berkata ia telah melabur sejumlah lebih AS$7 bilion (RM29 bilion) di Alabama sejak 1990-an. Daripada jumlah ini, AS$1 bilion (RM4.2 bilion) digunakan untuk kilang bateri, pusat logistik dan untuk menaik taraf barisan pengeluaran untuk membuat EV. Hari ini, kilang Tuscaloos menggaji kira-kira 4,500 pekerja.

Kilang bateri EV di Bibb County memasang bateri litium-ion berprestasi tinggi ke dalam sistem lengkap pada barisan pengeluaran sepanjang 300 meter dengan lebih daripada 70 stesen kerja. Ia menggunakan proses pengeluaran digital sepenuhnya untuk menggabungkan pelbagai komponen, termasuk sehingga 12 modul sel dan petak EE untuk penyepaduan elektronik kuasa. Kilang itu dijangka mewujudkan sehingga 600 pekerjaan baharu.

Sistem bateri menggunakan reka bentuk modular yang telah dilihat dalam EQS dan EQE dan menggunakan kimia sel yang sangat maju yang mengandungi nikel, kobalt dan mangan dalam nisbah 8:1:1. Menurut Mercedes-Benz, pengurangan kandungan kobalt kepada sekitar 10%, sebagai tambahan kepada pengeluaran CO2-neutral bateri, meningkatkan kemampanan.

Pembukaan kilang bateri meletakkan Bibb County dalam rangkaian pengeluaran bateri global Mercedes-Benz yang merangkumi kilang di Kamenz dan Stuttgart di Jerman, Beijing di China, Bangkok di Thailand dan Jawor di Poland.

Dijangka untuk pelancaran globalnya pada 19 April ini, SUV EQS baharu itu akan menjadi SUV mewah semua elektrik pertama Mercedes-Benz dan model ketiga berdasarkan seni bina kenderaan elektrik khusus jenama itu. Ia pada asasnya adalah versi penunggangan tinggi bagi sedan EQS, jadi tidak mengejutkan bahawa ia mempunyai Skrin Hiper melengkung 56 inci yang sama dan pilihan rangkaian kuasa yang mungkin serupa.

Previous post

Volkswagen Tiguan Allspace Facelift Dilancarkan Di Malaysia

Next post

Ford Akan Menjadi 100% Elektrik Di Eropah Menjelang 2024

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *