Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

MAN TGX Dilancarkan Di Ekspo Kenderaan Komersial Malaysia

MAN Truck & Bus (M) Sdn Bhd (MAN Malaysia) percaya terdapat permintaan pasaran yang tinggi untuk model utama barisan MAN Truck Generasi Baharu yang mematuhi pelepasan Euro V yang dilancarkan baru-baru ini.

MAN TGX serba baharu telah dilancarkan secara rasmi oleh Timbalan Menteri Pengangkutan Dato‘ Henry Sum Agong di Ekspo Kenderaan Komersial Malaysia (MCVE) 2022 tahun ini.

Berikutan penampilan pertamanya di Malaysia, MAN TGX serba baharu dengan bumbung tinggi dan ruang pemandu terbesar di antara semua model MAN Truck Generasi Baharu, akan ditawarkan bersama model yang lebih dikenali, MAN TGS, yang fleksibel dan serba boleh yang biasanya menjadi model pilihan dalam pasaran ini.

Dengan lebar luaran 2,440 mm, panjang 2,280 mm dan ketinggian 2,150 mm, MAN TGX serba baharu direkacipta untuk perjalanan jarak jauh merentas sempadan yang biasanya memakan masa beberapa hari.

Kabin yang luas menawarkan ruang simpanan lebih daripada 520 liter manakala ketinggian berdiri 2100 mm membolehkan pergerakan mudah untuk pemandu dan pembantu pemandu.

MAN TGX serba baharu dikuasakan oleh enjin diesel MAN D2676 LF08 Euro V yang terbukti dengan kuasa maksimum 540 hp, tork maksimum 2,500 Nm dan pelepasan karbon yang jauh lebih rendah untuk mematuhi piawaian Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG) yang lebih ketat yang merupakan norma dalam dunia perniagaan hari ini.

Kotak gear MAN TipMatic 12-kelajuan menjanjikan strategi perlepasan dan pertukaran gear yang lancar untuk mengurangkan penggunaan bahan api dan menawarkan tahap keselesaan pemanduan dan operasi yang tinggi.

Pada November 2021, MAN menjadi pengeluar trak pertama di Malaysia yang menawarkan enjin Euro V sebagai standard untuk seluruh rangkaian produknya.

Pengarah Urusan MAN Malaysia Andrew O’Brooks berkata langkah tersebut menunjukkan azam syarikat untuk menyokong hasrat Malaysia untuk mencapai status neutral karbon menjelang 2050.

“Kami ingin mencabar syarikat pengangkutan di Malaysia untuk turut menyertai perjalanan dan mengambil langkah untuk mengurangkan pelepasan karbon dengan kadar segera. Di Eropah, kenderaan pengangkutan jarak jauh menghasilkan sebanyak 27 peratus gas CO2. Malaysia seharusnya bertindak sekarang untuk mengurangkan jejak karbonnya dan industri kenderaan komersial serta kenderaan perkhidmatan awam boleh memainkan peranan masing-masing dalam menghadapi cabaran alam sekitar ini.”

Previous post

Didi Resources Buka Pusat 3S Vespa Skudai

Next post

Toyota Supra Dengan Manual 6 Kelajuan Akan Datang Tahun Ini

Amirul Mukminin

Amirul Mukminin

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *