Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kajian Perintis EV Syarikat Indonesia Dengan Mitsubishi

Mitsubishi Minicab MiEV mula beroperasi di Indonesia, dengan 4 syarikat mendaftar untuk mengujinya.

Indonesia sudah lama berjaya menarik pelaburan asing dalam hal elektrifikasi dan mobiliti masa depan. Hyundai Motor Group telah memindahkan pejabat wilayah mereka ke Indonesia dan sedang membina sebuah kilang mega di sana. Ini juga memberi isyarat kepada pemain lain yang berkaitan, seperti LG Energy Solution, untuk menyediakan kilang bateri di negara juga di negara itu.

Kini, sebuah lagi syarikat kereta Jepun sedang mendorong projek mobiliti masa depan juga di negara itu, dan ia adalah Mitsubishi Motors. Pejabat mereka di Indonesia, PT Mitsubishi Motors Krama Yudha Sales Indonesia, telah menandatangani Memorandum Persefahaman dengan empat syarikat untuk mencuba EV komersial kei-car.

Empat syarikat yang terlibat dalam projek itu sekurang-kurangnya 6 bulan ialah PT Pos Indonesia, PT Haleyora Power, Gojek dan Rantaian Bekalan DHL Indonesia. Projek ini akan melibatkan mereka menggunakan Mitsubishi Minicab-MiEV. Kenderaan komersial bersaiz Kei-car ini dilengkapi sama ada dengan bateri 10.5 kWj atau 16 kWj. Bateri yang lebih besar mengembalikan jarak 150km manakala yang lebih kecil hanya sejauh 100km. Muatan maksimum hanya 200kg juga sangat mengehadkan apa yang boleh dilakukan oleh MiEV di dunia nyata.

Pengecasan semula bateri dilakukan melalui pengecasan AC. Pengecasan daripada 0 kepada 80% pada pengecas 200V 3 fasa 50kW akan mengambil masa antara 15 minit dan 35 minit, bergantung pada pek bateri. Kaedah pengecasan yang lebih perlahan boleh mengambil masa antara 4.5 jam dan 21 jam untuk mengecas sepenuhnya tanpa pengecas pantas. Motor itu menghantar sehingga 41PS dan tork 196Nm ke gandar belakang sahaja.

MEDIA RELEASE

Mitsubishi Motors Corporation announced that PT Mitsubishi Motors Krama Yudha Sales Indonesia (MMKSI) signed a Memorandum of Understanding (MoU) with four companies in Indonesia to  conduct a pilot study on commercial usage of a kei–car class electric commercial vehicle (EV), Minicab–MiEV, a model currently marketed in Japan. 

Under the MoU terms, MMKSI will provide the Minicab–MiEV to the four companies– PT Pos Indonesia, PT Haleyora Power, Gojek and DHL Supply Chain Indonesia –for six months for research and utilization in their logistics operations in Jabodetabek area. This study aims to understand and explore commercial EV applications, by verifying actual usage data, including mileage, charge history and delivery routes. 

Previous post

BMW Malaysia Tambah Dua Pengecas Pantas Di Kawasan Utara

Next post

Jualan Geely Turun 46% Pada Februari

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *