Berita Auto

Hongqi H5 Serba Baharu Debut Tanpa Platfrom Mazda6

Hongqi H5 telah dipertingkatkan dan kini menggunakan platform sendiri.

Hongqi mungkin bukan salah satu jenama China yang terkenal di luar negara asalnya, tetapi ia pastinya salah satu jenama yang mempunyai kepentingan sejarah. Ia pada asalnya bertujuan untuk membawa orang kenamaan dan pemimpin parti Komunis di ‘Middle Kingdom’. Hari ini, jenama itu telah muncul semula di bawah kumpulan FAW. Pada 2017, syarikat itu menggunakan platform Mazda pada sedan Hongqi H5 yang lebih lama. Minggu ini, kami melihat Hongqi H5 baharu yang kini dibina di atas platform dalaman yang dibangunkan oleh FAW sendiri.

Sedan bersaiz penuh baharu itu kembali dengan gril hadapan yang besar dengan slat krom menegak dan hiasan hud memanjang dari tengah gril. Gril krom besar ini mengingatkan salah satu kereta terawal Hongqi, CA72, yang berasaskan Chrysler Imperial.

Ia mempunyai rupa kemewahan zaman dulu walaupun merupakan kenderaan yang jelas moden. Mereka telah melakukan beberapa perkara menarik lain pada reka bentuk, termasuk kepingan trim merah pada fender yang sepadan dengan hiasan hud, lampu siang LED di sekeliling sisi gril dan reka bentuk lampu belakang ‘coast-to-coast’.

Bahagian dalaman Hongqi H5 menampilkan unit infotainmen berorientasikan potret dengan beberapa butang fizikal di bahagian bawah. Terdapat juga kluster instrumen digital sepenuhnya, brek parking elektrik, kulit yang banyak dan beberapa trim logam di seluruh kenderaan. Unit shifter kelihatan seperti mungkin menggunakan teknologi shift-by-wire.

Hongqi H5 akan dikuasakan oleh enjin petrol pengecas turbo 2.0L baharu yang dijangka menghasilkan 200 kuasa kuda dan 260Nm tork. Petrol pengecas turbo 1.5 juga akan tersedia dalam varian Kenderaan Elektrik Hibrid Plug-in Hongqi H5 apabila kereta itu mula diperkenalkan di Pameran Auto Beijing 2022.

Warna yang akan tersedia untuk Hongqi H5 termasuk Hongqi Red, Alpine White, Quantum Silver Grey, Magic Night II dan Firefly Brown. Walaupun kami meragui Hongqi H5 akan melihat cahaya suria di Malaysia, perlu diingatkan bahawa kenderaan elektrik syarikat itu dieksport ke pasaran lain di luar China.

Previous post

Maserati Boomerang Debut 50 Tahun Lalu Tetapi Tidak Pernah Dilancarkan

Next post

Bekas PM Jepun Shinzo Abe Lawat Kilang UMW Toyota Motor

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *