BisnesHibrid, Elektrik, Hidrogen

Envision AESC Dan Mercedes-Benz Mengumumkan Perkongsian Bateri EV

Envision AESC merancang Gigafactory di AS untuk membekalkan Mercedes-Benz dan memajukan perjalanan ke neutraliti karbon.

Envision AESC yang merupakan pengeluar bateri terkemuka di dunia mengumumkan perkongsian baharu dengan Mercedes-Benz sambil jenama automotif mewah itu menjadi serba elektrik pada tahun-tahun akan datang.

Di Malaysia, Mercedes-Benz baru sahaja melancarkan kenderaan elektrik pertamanya, Mercedes EQa dan ia datang pada harga yang sangat menarik iaitu hanya RM278,201 yang hampir dengan harga jualan adik beradik berkuasa petrolnya, GLA 250 AMG pada RM266,164.

Di bawah perjanjian baharu itu, Envision AESC akan membekalkan modul sel bateri berprestasi tinggi untuk menyokong pengeluaran end-to-end kenderaan Mercedes-EQ semua elektrik di Alabama, Amerika Utara.

Telah dilaporkan bahawa kemudahan bateri terkini Envision AESC akan dikuasakan oleh tenaga karbon sifar bersih dan menawarkan automasi digital terkemuka dunia apabila beroperasi pada 2025.

Sementara itu, Lei Zhang, Pengerusi Eksekutif, Envision AESC, berkata: “Kami berbesar hati untuk bekerjasama dengan Mercedes-Benz untuk menyediakan modul sel bateri berprestasi tinggi untuk kenderaan Mercedes-EQ baharunya yang dikeluarkan di AS.

Ini menandakan satu langkah penting ke hadapan dalam misi syarikat kami untuk menjadi rakan kongsi teknologi terkemuka untuk menyokong peralihan global kepada pengangkutan neutral karbon.

Pelaburan terancang kami dalam Gigafactory baharu akan membentuk sebahagian daripada ekosistem di rantau ini, bertujuan untuk mengembangkan rantaian bekalan tempatan dan membangunkan peluang keseluruhan kitaran hayat bateri. Cita-cita kami adalah untuk membangunkan teknologi canggih, inovasi masa depan dan penyelesaian bersih sifar bersepadu.”

Envision AESC Gigafactory baharu di AS diikuti pengesahan pada 2021 tentang rancangan untuk membina Gigafactory di Perancis, Jepun dan UK. Envision menyasarkan untuk mempunyai kapasiti 300GWj+ menjelang 2030, dikuasakan oleh tenaga bersih sifar.

Sementara itu, berikut adalah maklumat mengenaiEnvision AESC. Syarikat itu ialah syarikat teknologi bateri terkemuka dunia yang komited dalam penyelidikan, pembangunan, reka bentuk, pembuatan dan penjualan bateri kuasa dan bateri simpanan tenaga.

Envision AESC mempunyai 2,500 pekerja dan kilang pengeluaran di Jepun, AS, UK, China dan Perancis. Selama 11 tahun yang lalu, Envision AESC telah menghasilkan bateri kuasa untuk lebih 600,000 kenderaan elektrik di 44 negara, mencapai rekod‘zero critical battery malfunction’.

Pada Jun 2021, Envision AESC sekali lagi dinamakan ‘Global Tier 1 Battery Companies’ oleh Benchmark, sebuah organisasi penyelidikan rantaian bekalan bateri lithium-ion terkemuka di UK. Syarikat itu melabur banyak dalam teknologi generasi akan datang untuk memacu inovasi dan bekerjasama dengan rakan kongsi strategiknya untuk menyampaikan produk cemerlang dengan prestasi tinggi, kelayakan keselamatan tinggi dan kecekapan tinggi. Pasukannya berusaha untuk terus meningkatkan kepimpinan global syarikat dalam pembangunan produk, kualiti dan proses yang mampan.

Previous post

Kilang Hyundai Motor Indonesia Dibuka Dengan Rasminya

Next post

Konsep Audi A6 Avant e-tron Merupakan Wagon Elektrik Akan Datang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *