Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Asal Usul Ford Raptor Dikongsi

Sebahagian daripada keluarga Ford Performance.

Ford Raptor di ASEAN mungkin merupakan kisah kejayaan yang paling tidak dijangka untuk jenama Ford dalam beberapa dekad. Ya, Ranger dijual dengan banyak sekali.

Asal-usul nama Raptor terletak di Amerika Utara, di mana Ford telah menggunakannya pada trak pikap berprestasi tinggi dan kenderaan utiliti sejak F-150 SVT Raptor generasi pertama, yang dioptimumkan untuk prestasi off-road berkelajuan tinggi.

Ranger Raptor yang dibangunkan Ford Performance mengembangkan lencana Raptor ke pasaran global yang lain pada 2018, termasuk kepada khalayak baharu peminat trak off-road tegar di Eropah.

Baru-baru ini, Ford Performance telah mengumumkan SUV berprestasi Bronco Raptor dan pelumba padang pasir Bronco DR edisi terhad di Amerika Utara.

Ford juga baru-baru ini membuktikan kelayakan perlumbaannya yang lasak dalam era elektrik Kejuaraan Rali Dunia FIA; juara sembilan kali Sébastien Loeb dan co-driver Isabelle Galmiche meraih kemenangan di Rali Monte Carlo yang ikonik dalam kereta M Sport Ford Puma Hybrid Rally.

Ford Ranger Raptor yang serba baharu meneruskan legasi ini, dengan kenderaan yang dibina khas yang mengimbangi tugas harian dengan prestasi yang tidak pernah dilihat sebelum ini dalam pikap bersaiz Ranger.

Selepas beberapa bulan dengan teaser mereka, jangkaan dan khabar angin, Ford akhirnya mengeluarkan Ford Ranger Raptor 2022. Sebagai permulaan, Ford Raptor adalah versi Ranger biasa yang lebih agresif dan berorientasikan prestasi. Ia mempunyai lebih kuasa, penggayaan badan yang lebih agresif dan sudah tentu ia membawa tanda harga yang lebih besar daripada Ranger standard.

Raptor baharu menerima peningkatan rangkaian kuasa untuk memberikannya kuasa yang lebih kuat untuk prestasi yang lebih baik dalam usaha untuk terus menguasai segmen trak pikap. Berkerja keras di dalam trak ialah enjin petrol V6 berkembar turbo 3.0L yang menghasilkan 392hp dan 583Nm.

Itu adalah lonjakan besar berbanding generasi sebelumnya yang mempunyai 211hp dan 500nm. Enam silinder itu dipadankan dengan transmisi automatik 10-kelajuan menghantar kuasa ke semua roda.

Memandangkan Raptor dibangunkan untuk pemanduan off-road, ia menampilkan kejutan baharu dan redaman adaptif yang disesuaikan bergantung pada rupa bumi. Naik taraf penggantungan akan memastikan ia kekal mampu di semua rupa bumi sedia untuk sebarang tugasan yang dilemparkan terhadapnya. Walaupun 4WD kekal, Raptor juga akan menampilkan kotak pemindahan 2-kelajuan untuk menyemarakkan kepintaran off-roadnya.

Kabin ini mendapat sistem bunyi Bang & Olufsen , tempat duduk sukan kulit serta skrin infotainmen yang lebih besar 12.5 inci. Raptor ini akan disediakan anda paddle-shifter untuk memberi anda simulasi mengawal gear. Wilayah pertama yang akan menerima Raptor Baharu ialah Australia, Afrika Selatan dan AS mendahului pasaran global umum.

“Kami tahu bahawa pelanggan akan mengharapkan prestasi yang lebih baik dengan Next-Gen Ranger Raptor ini, tetapi saya tidak pasti mereka benar-benar menjangkakan lonjakan besar yang telah kami lakukan. Ia adalah trak yang sangat menyeronokkan untuk dipandu dan saya fikir prestasi mentah akan membuatkan mereka terpegunj,” kata Burn.

Previous post

Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae Berharga Dari RM6.0 Juta

Next post

Kempen GOLADIES Tawar Diskaun Servis 70% Untuk Wanita

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *