Berita Auto

BMW X1 2023 Mungkin Mengejutkan Anda Untuk Membelinya

BMW X1 akan mendapat perubahan besar dan ia akan tiba tahun ini.

Model semasa BMW X1 yang dijual di Malaysia ialah model F48 dan dengan pengecualian SST, harganya ialah RM208k menjadikannya BMW paling mampu milik yang boleh dibeli serba baharu di Malaysia. Ia masih merupakan model termuda dalam barisan BMW dengan enjin 1.5L Twin Turbo kerana ia masih hanya model generasi kedua. Ya, papan nama X1 tidak setua X3 dan X5.

Crossover kompak ini kini berusia tujuh tahun dan kami tidak menyedarinya sehingga berita mengenai model 2023 baharu ini muncul dalam talian. BMW AG telah berkongsi dengan media Eropah bahawa X1 generasi ketiga akan debut tahun ini, sejajar dengan kitaran hayat tujuh tahun jenama itu untuk setiap model.

Untuk model 2023 pereka BMW akan memberikan model baharu ini keberanian, sporty dan menarik secara visual dengan plat nama BMW X1 dan ini menambah satu lagi bab kepada kisah kejayaan berterusan Kenderaan Aktiviti Sukan.

Sejak pertama kali dipersembahkan pada penghujung 2015, BMW X1 generasi semasa telah menunjukkan bahawa ia mempunyai apa yang diperlukan untuk menjadi jaguh jualan di Malaysia walaupun saingan sengit daripada Mercedes GLA, Volvo XC40 dan Audi Q3.

Di peringkat global ia juga diterima baik dengan jayanya. Pada 2018 ia bukan sahaja model BMW X dengan jualan tertinggi di seluruh dunia, ia juga menerajui segmennya secara keseluruhan dalam tempoh masa yang sama dengan 286,827 unit dihantar kepada pelanggan. Kira-kira 40 peratus daripada semua kereta BMW X1 telah dijual kepada pemilik di Eropah, manakala satu daripada sepuluh meninggalkan barisan pengeluaran menuju ke AS, yang sepatutnya menjadi pasaran jualan ketiga terbesarnya.

Pada tahun 2019 generasi kedua X1 ini menerima penggayaan semula utama daripada pereka bentuk dan kelihatan hampir seperti generasi ketiga X1. Kini, generasi baharu ini akan sejajar dengan model jenama yang lain dan, antara lain, akan mempunyai gril yang lebih besar, mengekalkan buah pinggang berganda yang mengenal pasti pengeluar.

BMW X1 semasa ini bersaiz untuk memenuhi keperluan teruna/dara atau keluarga kecil kerana panjangnya adalah 4.43 meter, lebar 1.82 meter dan tinggi 1.61 meter. Panjangnya dijangka sedikit berbeza, tetapi ia akan menjadi lebih tinggi dan lebih lebar. Dan pada hakikatnya, kemas kini ukurannya akan memberi tumpuan untuk membuat bahagian dalamnya lebih besar. Khas untuk memanfaatkan ruang dengan cara yang lebih baik di tempat duduk belakang dan dalam kapasiti but belakang.

Orang dalam BMW mengatakan bahawa akan ada versi hibrid plug-in semasa pelancaran untuk dijual bersebelahan dengan semua versi elektrik yang akan dipanggil ‘BMW iX1’.

Sementara itu, versi M35i berprestasi tinggi akan terus ditawarkan kerana ini juga penting untuk pembeli di Asia.

Previous post

Maserati Sasar Jual EV Sahaja Menjelang 2030

Next post

Volkswagen Tiguan Allspace Facelift Dilancarkan Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *