Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Model Toyota Voxy Semua Baharu Dilancarkan Di Indonesia Dengan Harga RM163,000

Adakah Malaysia akan mendapat Toyota Voxy terbaharu ini dalam masa yang terdekat?

Dalam beberapa hari kebelakangan ini, terdapat banyak berita media sosial tentang pelancaran Toyota Voxy MPV generasi terbaharu ini di Indonesia. Diimport secara rasmi ke Indonesia oleh PT Toyota Astra Motor, versi terbaru Voxy ini membawa banyak ciri kabin dan teknologi keselamatan model semasa Toyota Alphard, tetapi dalam saiz yang lebih kecil.

Toyota Vovy Indonesia

Ya, Toyota Voxy bersaiz lebih hampir dengan Nissan Serena dan Mazda Biante yang popular (sudah dihentikan di Malaysia). Ini sebenarnya adalah generasi ke-4 Toyota Voxy dan ia berukuran 4,695 mm panjang, 1,730 mm lebar, 1,855 mm tinggi, 2,850 mm jarak roda dan mempunyai pelepasan tanah 150 mm.

Voxy diimport sepenuhnya dari Jepun dan belum ada kilang pemasangan yang dirancang untuk ASEAN. Dengan kejayaan jualan yang besar, mungkin terdapat kes perniagaan untuk Toyota Asia Pasifik untuk melihat kepada pemasangan serantau (Malaysia atau Indonesia) dan harga jualannya kemudian akan turun untuk mendapatkan lebih banyak pembeli.

Voxy ini membawakan reka bentuk baharu yang lebih kontemporari. Perubahan daripada model sebelumnya (yang laris terjual di Malaysia sebagai unit yang dibaik pulih yang membanjiri peniaga kereta terpakai ) termasuk reka bentuk gril besar, lampu hadapan baharu dengan DRL yang sebati dengan aksen krom yang lebih besar. Di bahagian belakang, Toyota Voxy ini mendapat lampu belakang reka bentuk mendatar dengan logo Voxy di tengah.

Toyota Voxy terbaharu ini didatangkan dengan enjin baharu yang dinamakan M20A-FKS dan ia adalah in-line 4 silinder, 16 injap, DOHC dengan kapasiti 1,986 cc. Enjin ini mampu menghasilkan kuasa 170PS pada 6,600 rpm dan tork 202Nm pada 4,900 Nm yang berfungsi dengan transmisi CVT.

Bagi pembeli Indonesia, Voxy ini didatangkan dengan skrin monitor baris kedua bersaiz 11.6 inci, LCD TFT 7 inci dengan paparan heads-up, pembersih udara, sistem pengecasan telefon bimbit wayarles, 6 port USB dan monitor paparan panoramik.

Toyota Voxy ini turut dilengkapi dengan Toyota Safety Sense 3.0 terbaharu. Toyota Voxy terbaharu ini dijual dalam satu varian dengan harga Rp558.2 juta (iaitu kira-kira RM160,000).

“Hari ini kami memperkenalkan Voxy semua baharu, bukan sahaja reka bentuk baharu, prestasi, platform TNGA tetapi juga ciri termaju dan ciri keselamatan termaju. Voxy semua baharu juga telah dipasang dengan ciri Toyota Safety Sense 3.0,” kata Presiden dan Pengarah PT Toyota Astra Motor (TAM) , Susumu Matsuda dalam sidang media maya pelancaran Voxy semua baharu pada Khamis minggu lalu.

Previous post

4,796 Unit Lamborghini Huracan Dipanggil Balik Di AS

Next post

Honda EX5 Edisi Terhad Ulang Tahun Ke-35 - RM5,198

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *