Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Model Toyota Noah 2022 Didedahkan Di Jepun Dengan Ciri Alphard

UMW Toyota harus mempertimbangkan untuk melancarkan Toyota Noah bersaiz sederhana yang sangat popular ini.

Toyota Motor Corporation pada Januari tahun ini, 2022, memperkenalkan di Jepun ‘people mover’ bersaiz sederhana “Noah” yang direka bentuk semula sepenuhnya. Nampak sangat macam ‘baby’ Toyota Alphard yang tidak cukup makan, MPV ini mengatasi jualan hangat Toyota Noah berusia 5 tahun yang dibaik pulih semasa yang telah membanjiri pasaran kereta terpakai ‘kelabu’ kami sejak 2 tahun lalu.

Ya, seorang pengimport kereta terpakai Permit Diluluskan yang ‘bijak’ telah membawa masuk beratus-ratus MPV kurus ini dan telah menjualnya melalui berpuluh-puluh pengedar kereta terpakai di seluruh negara.

Anda mungkin pernah terserempak dengannya di jalan raya, tetapi kerana ia kelihatan betul-betul macam model semasa Toyota Alphard, anda tidak akan perasan saiznya yang lebih langsing. Dari segi dimensi, Toyota Noah yang berusia 5 tahun ini serupa dengan Nissan Serena yang popular.

Dilancarkan pada November 2001, Toyota Noah telah dibangunkan untuk berfungsi sebagai minivan keluarga, dengan pintu gelungsur berkuasa untuk senang masuk dan keluar, ruang kabin selesa yang lapang untuk 7 penumpang dan ruang bagasi yang mencukupi.

Kini muncul berita tentang Noah generasi keempat baharu yang telah dilahirkan semula dengan lebih ciri keselamatan, keselesaan, kemudahan dan ketenangan fikiran.

BHP_Euro5 Diesel_2021_Lexus NX

Menggunakan platform TNGA (GA-C) untuk struktur asasnya, Noah ini dibangunkan dengan ruang bagasi super berkapasiti besar 104 L yang turut menyediakan storan di bawah lantai yang berguna untuk membolehkan barangan kargo tinggi dan ‘suit-case’ besar.

Kenderaan tujuh tempat duduk ini menampilkan tempat duduk kapten di barisan kedua. Selain mekanisme ottoman yang merupakan yang pertama untuk kelas ini, tempat duduk juga mempunyai meja sisi lipat yang besar.

Tempat duduk lipat satu sentuhan baris ketiga berprofil rendah juga membenarkan mekanisme gelongsor lurus ultra panjang (panjang slaid 745 mm) tanpa gelongsor ke sisi, tanpa menjejaskan keselesaan perjalanan. Bersama-sama, ciri ini meningkatkan kemudahan dan keselesaan.

Noah terbaru ini dilengkapi dengan pintu gelungsur berkuasa dengan tangga universal di bahagian tempat duduk penumpang hadapan. Tangga memanjang dan mengundur di bawah pintu dengan mekanisme ‘karakuri’ bila pintu gelangsar di buka dan tutup. Anak tangganya setinggi 200 mm menyediakan akses mudah untuk seisi keluarga, daripada kanak-kanak hingga warga emas.

Noah baharu ini dilengkapi dengan Toyota Safety Sense, pakej keselamatan aktif terbaharu dengan fungsi termaju dan dipertingkatkan.

Terdapat dua varian enjin untuk Jepun dan tidak lama lagi ia akan tiba di Malaysia sebagai unit terpakai jika UMW Toyota tidak segera melancarkannya sendiri di sini.

Versi hibrid generasi baharu menggunakan enjin DOHC empat silinder sebaris 1.8 liter (2ZR-FXE). Meningkatkan output motor dan bateri dengan kecekapan sistem yang lebih baik.

Versi yang lebih popular ialah yang 2.0 liter menggunakan Dynamic Force Engine (M20A-FKS) yang dipadankan dengan Direct Shift-CVT yang mencapai sistem pacuan direct drive yang berkuasa dengan kecekapan bahan api yang luar biasa.

Sebagai kenderaan berkuasa petrol, kecekapan bahan api terkemuka kelas 15.1 km/liter di bawah kitaran ujian WLTC. Direct Shift-CVT didatangkan dengan Sport Sequential Shiftmatic 10-kelajuan untuk penukaran gear yang menyeronokkan dengan rasa manual.

Harga jualan baharu bukan murah kerana ini masih merupakan ‘people mover’ mewah berciri penuh, tetapi apabila digunakan selepas beberapa tahun anda mungkin boleh mendapatkan satu unit di bawah RM199k.

Previous post

500,000 Pemilik Kia dan Hyundai Di AS Diminta Meletak Kereta Di Luar Kerana Risiko Kebakaran

Next post

Ford Bronco Everglades Dibuat Khas Untuk Masuk Hutan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *