Berita Auto

Lotus Sport 240 Terakhir Diserahkan Kepada Elisa Artioli

Lotus Elise dinamakan bersempena nama Elisa Artioli

Pengurusan Lotus baru sahaja mengeluarkan kenyataan ini “Semalam, kami berbesar hati mengalu-alukan Elisa Artioli ke Hethel untuk menyerahkan kereta baharunya, dia adalah cucu kepada Pengerusi Lotus ketika itu, Romano Artioli, Elisa adalah inspirasi asal untuk nama kereta itu”. Ini adalah Elise terakhir yang dibina untuk pelanggan. Kereta yang dimaksudkan ialah Lotus Sport 240 dalam “Championship Gold”.

Pada 1996, Romano Artioli adalah pengerusi Lotus Cars. Apabila tiba masanya untuk memuktamadkan nama untuk kereta sport dua tempat duduk itu, Romano melihat kepada cucunya, Elisa, untuk mendapatkan inspirasi dan Lotus Elise ‘dilahirkan’.

Sementara itu, bahagian dalam Elise ini menampilkan upholsteri hitam Alcantara dengan jahitan dan aksen emas. Ini ialah Elise Sport 240 dan ia dicat dalam warna ‘Championship Gold’. Sport 240 ini dilengkapi dengan enjin empat silinder supercharged 1.8 liter yang memberikan 240 kuasa kuda yang mengagumkan dan tork 245Nm.

Dengan berat hanya 2,033 paun, ia mampu memecut dari 0-100km/j dalam hanya 4.1 saat dan mempunyai kelajuan tertinggi 235km/j.

Selain kereta baharunya, Elisa juga memiliki Elise Siri 1 yang dihadiahkan oleh datuknya pada tahun 1997, lebih sedekad sebelum dia cukup dewasa untuk memandunya. Elisa telah mendokumentasikan Elisenya di halaman Instagram dan saluran YouTubenya, yang turut menampilkan beberapa wawancara hebat dengan datuk dan neneknya.

Walaupun Elise sudah tidak ada lagi, penggantinya, Emira, dijangka tiba di Malaysia dalam jumlah terhad pada pertengahan tahun ini. Pada awal tahun 2021, Lotus mengumumkan penamatan pengeluaran untuk Elise, Exige dan Evora, semua kereta sport yang dilancarkan semasa pemilikan Proton terhadap syarikat itu. Elise dibina di sekeliling ‘platform kereta kecil’ Lotus.

Pada platform yang sama, dan turut dikeluarkan oleh Lotus di Hethel ialah Opel Speedster / Vauxhall VX220 (7,200 kereta dibina antara 2000 dan 2005) dan Tesla Roadster (2,515 kereta yang dibina antara 2007 dan 2012).

Oleh itu, termasuk kereta Lotus 340R, Europa, 2-Eleven dan 3-Eleven, ini menjadikan jumlah volum pengeluaran platform kereta kecil Lotus kepada 56,618 kereta.

The Emira will be Lotus’ last internal combustion sports car, being offered with either a supercharged V6 engine or a turbocharged inline-4 cylinder. Pronounced ‘E-meer-a’, the word features in numerous ancient languages and often translates as ‘commander’ or ‘leader’. It’s highly appropriate as this is the exciting new sports car leading Lotus on a journey to a thrilling new future.

Emira akan menjadi kereta sport pembakaran dalaman terakhir Lotus, yang ditawarkan dengan sama ada enjin V6 supercharged atau 4 silinder inline turbo. Disebut ‘E-meer-a’, perkataan itu terdapat dalam pelbagai bahasa lama dan sering diterjemahkan sebagai ‘komander’ atau ‘pemimpin’. Ia amat sesuai kerana ini adalah kereta sukan baharu yang menarik yang membawa Lotus ke masa depan baharu.

Previous post

BMW Group Malaysia Sekali Lagi Juarai Segmen Premium

Next post

Honda Odyssey Facelift Kini Di Malaysia - RM275,311

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *