Berita Auto

Kilang Ineos Grenadier Perancis Hampir Siap Mengeluarkan Defender Reimagine

Ineos Grenadier ialah Defender yang direka semula yang akan dikeluarkan di Perancis tidak lama lagi.

Kami telah membuat liputan mengenai kemajuan Ineos Grenadier untuk sekian lama sekarang. Kami mula-mula mengetahuinya pada tahun 2018, dan kini kelihatan seperti off-roader ini sudah bersedia untuk memulakan pengeluaran. Ineos Grenadier pada asasnya ialah rekaan semula Land Rover Defender klasik, dengan casis ringkas dan lasak yang sama tetapi dengan kemudahan moden dan rangkaian kuasa yang mematuhi emisi daripada BMW. Kemas kini terbaharu datang daripada kilang Hambach mereka di Perancis, yang dibeli oleh Ineos Automotive daripada Daimler pada akhir 2020.

Kemas kini adalah bahawa prototaip pertama sudah pun dilancarkan di kilang Perancis syarikat, dengan pengeluaran siri dijangka akan bermula pada pertengahan tahun 2022. Syarikat mengambil masa setahun untuk mengkonfigurasi semula kilang baharu mereka untuk membina kereta ini dan dalam fasa pertama daripada pengeluaran prototaip, 130 unit telah dibina. Fasa pertama ini membantu pasukan kejuruteraan mengubahsuai proses pemasangan. Fasa ke-2 akan bermula sebentar lagi untuk mengesahkan proses pemasangan dan membina kualiti. Ineos Automotive menjangka tarikh pelancaran Julai 2022 untuk Grenadier.

Lebih 100 rakan kongsi jualan dan perkhidmatan telah dicalonkan di seluruh dunia, dengan pengedaran alat ganti dan rakan kongsi kewangan runcit semuanya berjaya. Syarikat itu berkata mereka telah menerima 15,000 tempahan untuk Grenadier, dan akan mengeluarkan harga dan spesifikasi penuh pada bulan April. Ia akan dijual di Eropah, Afrika, Asia Pasifik, Timur Tengah dan Amerika Utara.

Kenapa Hambach?

Apabila pengasas Ineos, Sir Jim Ratcliffe mula-mula mendapat idea untuk kenderaan ini, ideanya adalah untuk membeli peralatan sedia ada Defender asal daripada Jaguar dan meneruskan pengeluaran di bawah syarikatnya sendiri. Walau bagaimanapun, apabila ternyata bahawa Jaguar Land Rover tidak akan membiarkan perkara itu berlaku, dia sebaliknya memutuskan untuk membina penghormatan kepada Defender asal.

Tapak pengeluaran pertama yang dipertimbangkan terletak di Bridgend, di Wales Selatan. Idea asal adalah untuk membina kereta di sana dengan beberapa bahagian datang dari kilang lain di Portugal. Kilang Welsh ialah tapak pengeluaran Ford lama. Bagaimanapun, syarikat itu kemudiannya mendapat tawaran untuk membeli kilang yang lebih moden di Hambach, Perancis daripada Mercedes-Benz. Dengan kilang Perancis yang memerlukan lebih sedikit peningkatan, Ineos Automotive mendapati bahawa ia masuk akal untuk menggunakan pilihan itu, walaupun syarikat itu terpaksa melabur tambahan 50 juta euro ke dalam kilang itu untuk melengkapkannya semula dan mengupah kakitangan untuk tapak tersebut. Hambach juga mempunyai pusat penilaian kualiti berteknologi tinggi baharu, yang diperlukan memandangkan Grenadier itu dijangka menelan kos sebanyak Land Rover Defender baharu.

Previous post

Honda EX5 Edisi Terhad Ulang Tahun Ke-35 - RM5,198

Next post

Aston Martin DBX ‘The One Edition’ Dilancarkan Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *