Bisnes

Januari 2022 Lebih Baik Sebanyak 22% Berbanding Januari 2021

Malaysian Automotive Association / Persatuan Automotif Malaysia  (MAA) mengeluarkan data jualan dan pengeluaran automotif Januari 2022.

Setiap bulan, Malaysian Automotive Association / Persatuan Automotif Malaysia  (MAA) mengeluarkan laporan bulanan mereka mengenai data pengeluaran dan jualan untuk industri automotif negara. Prestasi bulan lepas adalah seperti berikut:

Walaupun angka jualan dan pengeluaran untuk bulan pertama 2022 adalah jauh lebih tinggi (jualan meningkat 22% tahun ke tahun) berbanding bulan pertama 2021, Persatuan Automotif Malaysia juga menarik perhatian kita kepada angka jualan bulan lepas. Kalau dibanding jualan Disember 2021, jualan Januari 2022 merosot sebanyak 38%.

Mereka mengaitkan kemerosotan dari Disember itu kepada beberapa faktor. Faktor yang pertama ialah pelanggan telah membeli ke hadapan pada Disember 2021, menjangkakan pilihan kereta baharu berlebihan kepada 2022 atas sebab nilai jualan semula. Permintaan pelanggan juga luar biasa tinggi disebabkan oleh kempen promosi akhir tahun yang dijalankan oleh pelbagai jenama.

Honda Malaysia mendorong kempen jualan besar-besaran yang berlangsung keseluruhan Q4 2021 manakala SDAC Ford turut memulakan kempen CNY 2022 mereka sepanjang bulan Disember 2022. Ini hanyalah beberapa contoh, tetapi intipatinya, kebanyakan jenama telah berusaha keras dalam beberapa bulan terakhir tahun 2021 untuk memulihkan jualan berikutan gelombang kedua COVID-19 dan sekatan yang berkaitan.

Apatah lagi, Januari juga menyaksikan kemerosotan dalam jualan akibat banjir yang berlaku pada penghujung Disember 2021, yang bukan sahaja menjejaskan ramai rakyat Malaysia, tetapi juga rantaian bekalan untuk pengeluaran kereta di negara ini sepanjang Januari.

Wang yang telah diperuntukkan untuk membeli kereta terpaksa di gunakan untuk membaik pulih kereta yang ditelan banjir serta harta benda da rumah yang musnah akibat bajir yang melanda.

Lebih-lebih lagi, angka Februari 2022 dijangka tidak jauh daripada Januari disebabkan kekurangan bekalan yang berterusan (termasuk cip dan kekurangan berkaitan banjir). Tambahan pula Februari adalah bulan yang lebih pendek secara keseluruhan.

Baru sahaja minggu lepas, Honda Malaysia meramalkan TIV 2022 akan mencapai 600,000 unit. Dengan hanya kira-kira 40,000 unit terjual pada Januari 2022 dan 40,000 lagi dijangkakan oleh Persatuan Automotif Malaysia pada Februari 2022, nampak gayanya angka Honda mungkin sedikit optimis. Tetapi pemulihan ekonomi sudah mula dirasai dan kelihatan seperti hampir tiba, akhirnya, jadi mungkin ramalan ini akan terbukti betul.

Previous post

Millenium Welt Buka Pusat 4S BMW Di Utara Kuala Lumpur

Next post

Triumph Motorcycles Malaysia Akan Lancar 10 Model Baharu Dalam Q1 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *