Bisnes

IPO Melibatkan Bahagian EV Lotus Cars Dirancang Dalam Setahun Dua

Bahagian Teknologi Lotus mungkin akan disenaraikan di bursa saham tidak lama lagi.

Apabila Geely Auto menjadi Rakan Strategik Asing Proton, sebahagian daripada perjanjian itu ialah mereka akan memperoleh 51% kepentingan dalam Lotus Cars. Kini Lotus Cars sedang dalam proses pemulihan dan mempunyai rancangan untuk menjual banyak EV dalam masa terdekat melalui bahagian Teknologi Lotus.

Hari ini, Autocar berkongsi cerita bahawa Lotus menyasarkan untuk menjual 100,000 kenderaan setiap tahun menjelang 2028. Untuk konteks, Porsche, penanda aras dalam segmen kereta prestasi menjual 302,000 kereta pada 2021, tahun jualan terbaiknya dalam sejarah. Lagi untuk konteks, tahun terbaik Lotus juga ialah 2021 dan itu pun mereka menjual hanya 1,710 kenderaan. Lupakan masa 0-100km/j mereka. Metrik yang lebih penting untuk Lotus ialah bagaimana mereka boleh meningkat dari 1,710 kepada 100,000 dalam masa 6 tahun.

Bagaimanakah Lotus Akan Meningkatkan Jualan Dengan Faktor 58 Dalam Hanya 6 Tahun?

Kita tahu bahawa jenama kereta boleh melantun semula, dan kami tahu bahawa kegemaran Geely yang lain, Volvo Cars, adalah contoh utama perkara ini. Volvo Cars berubah daripada 304,000 kereta yang dijual pada 2009 kepada hampir 700,000 kereta yang dijual pada 2021. Jika Volvo boleh menambah 400,000 kereta yang dijual setiap tahun dalam 12 tahun, mungkin Lotus boleh menambah 99,000 kereta yang dijual pada separuh masa itu.

Lagipun, Lotus baru sahaja mula mengeluarkan produk baharu yang lebih kompetitif ke dalam pasaran. Kira-kira setengah tahun yang lalu, syarikat itu menunjukkan Emira, pengganti kepada produk warisan mereka, Elise, Exige dan Evora. Mereka juga mempunyai produk halo hypercar serba elektrik mereka, Evija untuk membawa masuk modal dan teknologi yang diperlukan untuk produk elektrik masa hadapan

Lotus juga sedang mempromosikan dan menggoda SUV elektrik mereka yang akan datang, Type 132. Syarikat itu juga dilaporkan bercakap dengan bakal pelabur tentang IPO, yang akan berlaku antara 12 dan 24 bulan dari sekarang. Tidak jelas di mana mereka akan menyenaraikan Lotus, tetapi ia menunjukkan bahawa Bahagian Teknologi Lotus yang berfokuskan EV yang akan diapungkan.

Malah, daripada 100,000 unit yang syarikat itu kata dia akan jual setiap tahun menjelang 2028, 90,000 adalah kenderaan elektrik. Etika Automotive milik Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary masih mengekalkan 49% kepentingan dalam Lotus Cars.

Previous post

Jeep Meridian Dengan 7 Tempat Duduk Buatan India

Next post

Honda Malaysia Lancar Perniagaan Kereta Terpakai (HCUC)

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *